Internet of Things, Smart Industry, Industrie 4.0

Industrie 4.0

Internet of Things, Industrie 4.0, Smart Industry, Internet of Everything. De termen zijn steeds vaker te zien op tv, bladen en het internet. Binnen het industriële bereik wordt in Duitsland gesproken van Industrie 4.0. In navolging van Duitsland heeft Nederland de handschoen opgepakt en is gestart met het initiatief Smart Industry.

Industrie 4.0

Twee weken geleden heb ik, samen met collega’s die actief zijn binnen de industrie branche, de Hannover Messe bezocht. Het bezoek aan de Hannover Messe stond voor mij geheel in het teken van de ontwikkelingen binnen Industrie 4.0. Het thema is gedefinieerd als strategische richting die van groot belang is voor de toekomst van de Duitse industrie en de Duitse overheid zet hier groot op in. Industrie 4.0 zie ik als de industriële kant van Internet of Things, net zoals er voor bijvoorbeeld de Human Health, Maintenance of Security mogelijkheden zijn. Industrie 4.0 richt zich vooral op de productie-, procesmatige en industriële kant van Internet of Things.

Eerst bestaande processen op orde hebben voor je de stap naar Industrie 4.0 maakt

Ik heb onder andere gesproken met Heiko Frank, projectcoördinator van Projekt Cypros. Dit is een project waarin organisaties zoals Siemens, Fraunhofer, Wittenstein en Trumpf in samenwerken om een fabriek volledig in te richten volgens Industrie 4.0 principes. Binnen dit project is de eerste geslaagde businesscase gepresenteerd. Een grote kanttekening die hij maakte was dat bedrijven eerst hun productieproces heel goed onder controle dienen te hebben, voor men de volgende stap maakt richting Industrie 4.0. Hij gaf aan dat Industrie 4.0 veel oplevert, maar dat de voordelen vooraf gegaan worden door extra complexiteit die toegevoegd wordt. Hij vertelde dat Industrie 4.0 een vervolgstap zou kunnen zijn van bijvoorbeeld een lean implementatie.

Verticaal versus horizontaal

Bij de Nederlandse voorbeelden die ik ken van Internet of Things is er vooral sprake van een verticale implementatie van Internet of Things. Met verticaal bedoel ik dat slechts 1 product of 1 proces volgens de Internet of Things filosofie is ingericht. Binnen een totaal voortbrengingsproces is een enkel deel voorzien van sensortechnologie en connectiviteit. Het idee dat ik krijg van Industrie 4.0 bijvoorbeeld is dat dit veel meer gericht is op een horizontale zienswijze waarbij een hele fabriek of een hele supply chain volgens de Internet of Things filosofie wordt ingericht. Dit geluiden was te horen bij onder andere Siemens dat groot inzet op Data-Driven Services. De man van Siemens waar ik mee gesproken heb, vertelde dat ook Siemens sterk het digitale veld in schuift. Hij vertelde over een software platform waar Siemens hardware op aangesloten kon worden, maar ook apparatuur van andere leveranciers. Naar mijn mening zal de grote strijd op het vlak van Internet of Things gaan om de wat de leidende platforms zullen worden waar op aangesloten gaat worden analoog aan de strijd op de smartphone. Opvallend om te zien is dat de mensen met wie ik gesproken heb, bedrijven met 200 tot 300 medewerkers te beschouwen als “klein”.

Nederlandse Industrie ziet kansen (nog) niet voldoende

Recentelijk heb ik samen met collega’s de ESEF en Techni-Show industrie beurzen in Utrecht bezocht. Mij viel op dit er relatief weinig exposanten waren die voorbeelden van Internet of Things toepassingen lieten zien uitzonderingen zoals de SafanDarley Eye en 247TailorSteel.

Steeds meer producten en processen worden smart en connected. Ik heb al eens eerder geschreven over fog computing. In tegenstelling tot een cloud (wolk) die hoog en ver weg is, zie ik het internet als mist die laag hangt en overal om ons heen hangt en steeds dikker zal worden. In tegenstelling tot mist zorgt deze fog echter voor een beter beeld. Mij viel het op dat er maar weinig exposanten waren die deze ontwikkeling hebben toegepast. Ik denk dat het een misvatting is dat internet gezien wordt als iets dat los (blijft) staa(t)(n) van machines en processen.

Smart Industry in Nederland

In navolging van het Duitse programma ‘Industrie 4.0′, is er nu het Nederlandse initiatief ’Smart Industry – Dutch Industry fit for the future’. Het initiatief tot het Smart Industry rapport komt van FME, TNO, het ministerie van Economische Zaken, VNO-NCW en de Kamer van Koophandel. Zij zien Smart Industry in Nederland binnen het topsectorenbeleid en de ict-agenda als een belangrijk cross-sectoraal thema. Ineke Dezentjé Hamming: “De toekomst is aan Smart Industry. Wat we nodig hebben is een slagvaardige en daadkrachtige nationale Smart Industry-aanpak”. Op 7 april 2014 is deze industriële verkenning aangeboden aan premier Rutte tijdens de Hannover Messe. Smart Industry rapport. Ik ben zeer positief dat Smart Industry als speerpunt gedefineerd is en zie ook dat er nog veel missiewerk te verrichten is om bedrijven te wijzen op de kansen van Internet of Things en hen handvatten te geven hoe hiermee aan de slag te gaan.

Ik zelf vind het goed om te zien dat organisaties, bedrijven en kennisinstelling uit het oosten van het land goed vertegenwoordigd zijn in het Smart Industry rapport. Ik denk zelf ook dat er grote kansen liggen voor Nederlandse bedrijven (system integrators/enablers) binnen de Nederlandse maar ook die buitenlandse industrie. De mensen waarmee ik gesproken heb op de Hannover Messe schreven de Internet of Things voorbeeldcases van Nederlandse MKB bedrijven vlijtig op en ik ben van mening dat er kansen voor Nederland liggen. Mede door de sterke positie van Nederland in design, systeemontwerp en logistiek biedt deze ontwikkeling veel kansen voor de industrie. Nederlandse bedrijven zijn vaak pragmatisch, plat en opereren snel. Ik denk dat de Nederlandse creativiteit met de Duitse sterktes een zeer goede combinatie zijn.

Bijeenkomst 17 juni Oost Nederland


17 juni staat er een bijeenkomst in Oost Nederland gepland met als thema Internet of Things en de bijeenkomst is gericht op industriële MKB bedrijven die al aan de slag zijn of geïnteresseerd in Internet of Things. Er zullen een aantal aansprekende sprekers zijn met verhalen uit de praktijk. Daarnaast zullen er interactieve sessies zijn. Binnenkort volgt er meer informatie. Mocht u meer willen weten neem dan contact met mij op.

Vanuit de Kamer van Koophandel organiseren wij niet alleen bijeenkomsten over Internet of Things, maar bouwen en begeleiden wij ook business en kennisclusters op dit vlak en kunnen bedrijven adviseren over Internet of Things.

Andere Blogposts over Internet of Things


Internet of Things for People
Internet of Things in de zorg
Internet of Things in de landbouw

3 Reacties

Geef een reactie

