MVP Minimum Viable Product of Maximum Valuable Playtime

Kraan

MVP, deze term kwam ik tegen bij het lezen van het boek de Lean Startup. De afkorting MVP staat voor Minimum Viable Product. Tot het lezen van dit boek stond de term MVP voor mij alleen voor Most Valuable Player en voor mij is synoniem voor Michael Jordan. Niets bleek minder waar.

Minimum Viable Product


De filosofie achter minimum viable product ligt in het feit dat veel internet gerelateerde producten en diensten zo snel mogelijk naar de markt gebracht worden en dat deze producten en diensten bij kunnen dragen aan het testen, verbeteren en uitbreiden van deze diensten.

Maximum Valuable Playtime


Ik heb wel eens gehoord dat als mensen volwassen worden/zijn, ze voor 95% tot 99% van hun creativiteit verloren hebben. Oorzaken die vaak gegeven worden variëren van vermoeidheid, medicatie, teveel televisie kijken tot aan het onderwijs dat zeer sterk is om creativiteit die aanwezig is, met milde dwang uit kinderen te werken. Ik heb het geluk dat ik de vader ben van drie zoons die mij iedere dag weer nieuwe dingen leren. Ze kijken naar zaken zoals ze zijn, zonder vooronderstellingen en aannames. Een spoor van een vliegtuig is “een sjaal in de lucht” en “de maan is toch een grote bal papa?” Ja klopt, dat spoor is een sjaal en de maan is inderdaad een bal.

Recentelijk was ik met mijn jongens ergens aan het wachten maar er was geen “speelbaar” speelgoed volgens mij. Er lag een speelgoed hijskraan, maar daar waren de wielen vanaf, dus on(be)speelbaar volgens mij. Mijn twee oudste jongens pakten de kraan en hebben een half uur intensief gespeeld met de hijskraan. Toen ging er bij mij een lampje branden over Minimum Viable Product. Hier was sprake van een Minimum Viable Product waarmee mijn jongens in staat waren tot Maximum Valuable Playtime.

Kijken als een kind


Hoe vaak kijken we als volwassene met de ogen van een kind? Zonder een oordeel te vellen, zonder iets direct in een hokje te willen plaatsen? Een tijd terug bezocht ik een congres en een vraag die gesteld werd bij de start van dit congres was wie er tijdens de reis iets had gezien en daardoor een idee had gekregen of iets had bedacht. In een zaal van 200 mensen staken een paar mensen een hand op. Dat zegt misschien iets over de samenstelling van de zaal maar ik denk dat het in het algemeen iets zegt over volwassenen. We kijken wel, maar zien vaak niet en als we al zien dan oordelen we en plaatsen in hokjes.

Need to have en nice to have


Dus de volgende keer als u weer aan de slag wilt met productdevelopment, wees dan oprecht nieuwsgierig, kijk en zie zonder oordelen en wat heeft uw product minimaal nodig om van waarde te zijn voor gebruikers. Welke aspecten vallen onder need to have en welke zijn nice to have. Als u het product uitrust met de need to haves dan blijft er voor u nog ruimte over voor een premium versie op een later moment en zorgt uw Minimal Viable Product voor Maximum Valuable Playtime voor uw klant.

Geef een reactie

