Sociale Media Strategie in 60 minuten

Sociale media strategie in 60 minuten

Het Sociale Media Strategie boekje van Jarno Duursma lag vorige week bij mij in de bus. Het is een pragmatisch boekje dat snel een redelijk compleet overzicht geeft van het fenomeen sociale media en hoe bedrijven hier integraal op in kunnen spelen.

Sociale Media als middelen en niet als doel


Ik ben over het algemeen zeer kritisch over alle opwinding die er over en rondom sociale media plaatsvindt. Ik vind dat er veel te ingewikkeld gedaan wordt en dat er teveel gefocust wordt op de middelen en te weinig op de doelen die je met social media kunt bereiken. Ook vind ik dat er teveel so-called goeroes en boeken over dit thema zijn. Daarnaast wordt er vanuit mijn optiek teveel geschreven en gedacht vanuit grote bedrijven terwijl in Nederland circa 4.1 miljoen mensen in het MKB werken en 1,8 miljoen in het grootbedrijf (bron: Panteia) Gezien de turbulente tijden vanwege de geboorte van mijn jongste zoon vier weken geleden en de ontwikkelingen bij Syntens Innovatiecentrum heb ik niet zoveel tijd om boeken te lezen. Toch heb ik dit boekje de voorkeur van de twijfel gegeven vanwege de ogenschijnlijk pragmatisch invulling van het boekje en de te verwachten tijdsduur van het lezen (de 60 minuten).

Pragmatisch boekje


Belangrijk om te weten is dat ik het boekje beoordeel vanuit mijn werk als innovatieadviseur voor MKB bedrijven en vooral kijk of het toepasbaar is voor de MKB’ers waar ik dagelijks mee om tafel zit. In mijn werk voor MKB ondernemers komt het regelmatig voor dat ik hen adviseer om een boek over een bepaald thema te lezen als hen dat kan helpen in een traject. De praktijk heeft geleerd dat het daadwerkelijk lezen van een boek door ondernemers nogal eens afhangt van het formaat, vaak gezien de drukke agenda van deze ondernemers en de tijd/prioriteit van hun activiteiten. De titel maakt dat ik mij af vroeg of het boekje gericht is op particulieren of bedrijven, maar al snel blijkt dat het boekje zich vooral richt op bedrijven, ondanks het feit dat het ook geschikt is om te gebruiken als je de social media strategie voor jou als persoon eens onder de loep wilt nemen.

Grote bedrijven versus MKB


Wat mij opvalt in veel artikelen en boeken over social media is dat er teveel gedacht wordt vanuit grote bedrijven waar specialisten werken die verantwoordelijk zijn voor de marketing en communicatie en in dit boek is dit ook voor een groot deel het geval. Er wordt gesproken over de CEO, managers, afdelingen marketing en R&D. In het MKB is het in veel gevallen de ondernemer zelf die aan de slag gaat/zou moeten gaan met social media. Ik zie in de praktijk dat ondernemers uit de IT en advieswereld social media goed hebben opgepakt, maar dat ondernemers uit branches die verder van IT afstaan, (te) weinig goed gebruikmaken van social media. Daarnaast ligt er in het boek voor mijn gevoel de nadruk op business to consumer (KLM, Oreo, Ziggo) terwijl business to business onderbelicht is.

MKB bedrijven online beperkt zichtbaar


De auteur geeft in het begin van het boek een opsomming waarom bedrijven social media zouden moeten gebruiken. Voor grote bedrijven geldt dat men vaak een duidelijk online aanwezigheid heeft. Er is een basis en social media kunnen gebruikt worden voor acties die samenhangen met de online aanwezigheid die deze grote bedrijven al hebben. Één van de punten die de auteur noemt is het managen van je online reputatie. De auteur noemt dat bedrijven na moeten denken over een digitale (marketing)strategie. Als ik naar veel MKB ondernemers kijk dan zou ik daar een aspect aan toe willen voegen en dat is het creëeren van een online aanwezigheid. Veel bedrijven zijn nog niet erg bewust met marketing bezig, dus voor MKB bedrijven moeten er eerst stappen gezet worden op marketingvlak, voordat (digitale) middelen ingezet worden en dit verschilt van veel grote bedrijven. Vaak wordt er door MKB’ers gedacht dat klanten wel naar hun website komen en ziet men te weinig in dat je daar naar toe moet, waar jouw klanten zijn en dat is tegenwoordig vooral op social media. Veel bedrijven zijn onzichtbaar, dus voor veel MKB’ers geldt eerst dat men zichtbaar dient te worden en dan kan naar mijn mening gewerkt worden aan aanwezigheid en zichtbaarheid en dan het managen van je reputatie.

Denkrichting auteur


De filosofie van de schrijver van het boek sluit aan bij hoe ik over marketing en sociale media denk. Ik word enthousiast van de verwijzingen zoals de Cluetrain Manifesto, Groundswell en The Golden Circle, boeken die ook bij mij in de kast staan en denkwijzen die ik veel gebruik binnen mijn werkzaamheden als innovatieadviseur. Veel auteurs gaan niet in op het waarom mensen social media gebruiken, in tegenstelling tot de schrijver van dit boek. Ik vind wel dat hij hier dieper op in zou moeten gaan om bij de lezer nog duidelijk tussen de oren te krijgen waarom men de tools gebruikt. Wat zijn de onderliggende drivers? Waarom groeien Facebook en Twitter zo hard?

Een aantal zaken die in het boek aan de orde komen zijn dat mensen zaken doen met andere mensen, dat het bij social media gaat om luisteren versus zenden en dat interactie belangrijk is. Ik ben het helemaal eens met de schrijver dat te weinig bedrijven met een goed uitgewerkte visie en missie werken. Hij wijst op het Model van The Golden Circle van Simon Sinek dat bedrijven kan helpen om te komen tot een betere visie en missie. Een positief aspect in het boek is het gegeven dat bedrijven gebruik kunnen maken van persona’s. Met een persona kunnen bedrijven zich inbeelden op wie ze zich richten met hun activiteiten. Wie is die klant op wie je je richt? Op wat voor manier kun je voor hem of haar van waarde zijn? Ik vraag mij wel af of de schrijver zelf heel scherp voor ogen heeft op welke persona hij zich richt met zijn boek. Een ander sterk punt vind ik dat hij schrijft dat je social media niet moet uitbesteden, maar dat je hier als bedrijf permanent mee aan de slag dient te gaan. Als laatste vind ik het goed dat het boek wijst op de resultaten die je wilt bereiken. Ik denk dat de inrichting om de resultaten te meten voor menig MKB’er een stap te ver is, maar het is wel van belang dat het gaat om het resultaat en niet zozeer om de middelen die hiervoor ingezet worden.

Actieve versus passieve aanwezigheid van bedrijven


Aan mijn MKB klanten adviseer ik nogal eens dat een bedrijf meer passief of actief aanwezig kan zijn op het internet. Een aantal social media platformen vereisen minder interactie en vereisen minder continue aandacht en tijdsinvestering. Continue aandacht en tijd zijn twee punten die veel MKB ondernemers een knelpunt zijn. Mijn ervaring is dat als bedrijven meer gevoel krijgen bij social media door deze passief in te zetten, men in veel gevallen opschuift naar de kanalen die meer tijd en interactiviteit vereisen.

Conclusie


Al met al is Sociale Media Strategie in 60 minuten een pragmatisch boekje. De initiële tijdsinvestering om het te lezen is te overzien en dit kan de nodige mensen over de drempel trekken. Ik kan me vinden in de denkwijze van de auteur. Hij richt op mensen die actief zijn binnen marketing/communicatie binnen wat grotere bedrijven. Het boek vormt geeft een goed totaalbeeld waar bedrijven aan zouden moeten denken als men aan de slag wil met social media en voor de verschillende hoofdstukken zijn er legio websites en boeken om hier dieper op in te gaan.

+
Inhoud raakt de kern van social media gebruik
Pragmatische insteek
Compact totaaloverzicht
Initiële tijdsinvestering om boek te lezen te overzien
Goede verwijzingen naar verdere kennis


Vooral gericht op marketing/communicatie medewerkers
Sterk gericht op grootbedrijf
Sterk gericht op B2C cases

Mijn blogposts over sociale media


Marketing, een ondergewaardeerd aspect binnen het MKB
Social media in de bouw
Presentaties over social media en de toekomst van deze middelen

2 Reacties

  1. “Ik word” is zonder t.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: