Internet of Things for People?

Het Internet of Things (IOT) is een thema dat sinds vorig jaar hoog op mijn agenda staat. Er zijn verschillende definities van Internet of Things en wordt ook wel Machine to Machine communication (M2M) genoemd. Onderzoeksbureau Gartner maakt verschil tussen deze twee ontwikkelingen en gaat uit dat M2M binnen 5 tot 10 jaar groot opgepakt wordt door de massa en dat dit voor Internet of Things meer dan 10 jaar gaat duren. Volgens verschillende mensen is er niet veel nieuws onder de zon omdat deze ontwikkeling al lange tijd bestaat. Ik zelf denk zelf wel dat er sprake is van een grote verschuiving omdat de toepassing van sensortechnologie en internetconnectiviteit vanuit een industriële/zakelijke omgeving van grote bedrijven de brug heeft geslagen naar het MKB.

Gartner Hype cycle 2012

De technische en financiële randvoorwaarden zijn nu geschikt voor het MKB

Grote bedrijven met dito budgetten en een ver vooruit ziende blik zijn al jaren met het thema Internet of Things bezig. Op dit moment zijn de technische en financiële randvoorwaarden aanwezig voor kleinere bedrijven en particulieren om aan de slag te gaan met Internet of Things. Steeds meer mensen hebben de beschikking over slimme telefoons en tablets en er is op veel plaatsen de beschikking over dataverbindingen. Sensortechnologie kost steeds minder en is steeds meer alom aanwezig. In een gemiddelde auto zitten 100 sensoren. In de nieuwste smartphones zitten tegenwoordig circa 20 sensoren en het feit dat iedereen een mobiele telefoon bij zich heeft maakt dat dit het platform is dat gebruikt wordt voor sensing, control en communication in combinatie met andere hardware.

Mapping the IOT landscape, source Odopod

Bron Odopod

Incrementele innovatie vs radicale innovatie

Veel IoT concepten richten zich op dit moment vooral op incrementele innovatie. IoT levert in dat geval een bijdrage bij het verbeten of efficiënter maken van bestaande processen. Processen die tot op heden niet of tegen hogere kosten geautomatiseerd werden, kunnen met behulp van sensoren en connectiviteit (kosten)efficiënter gedaan worden. Het mooie van dit relatief nieuwe vakgebied is dat je voor veel innovaties kunt beginnen met een compleet nieuw leeg vel waarop je je innovatie kunt ontwikkelen. Dit vraagt echter een veel vernieuwend vermogen en leiden tot oplossingen waarbij we in veel gevallen nu nog niets kunnen voorstellen. Ik denk zelf echter wel dat de incrementele innovatie bij zal dragen aan de acceptatie en het bekend worden met het thema en dat zal op termijn leiden tot meer radicale innovaties.

Inter of Things versus Internet of People

Ik woonde recentelijk het Internet of Things Event in Eindhoven bij. Gelukkig zag ik daar dat er niet alleen gefocust wordt op technologie (nog steeds teveel overigens!), maar ook op maatschappelijke uitdagingen waarop ingespeeld kan worden met Internet of Things zoals Unilever en Philips toonden. Helaas wordt het thema door mensen, die er weinig of niet bekend mee zijn, gezien als een technisch thema en zich er daarom verre van houden. Dit zorgt ervoor dat het veel technisch georiënteerde mensen en bedrijven aantrekt en voor mijn gevoel te weinig mensen georiënteerde mensen en bedrijven. Het gaat bij internet of things niet om “things” maar om mensen. Mooi om in een presentatie van Alberto Prado (@APradoInnov) van Philips onderstaande uitspraak van Clay Shirky te zien.

Clay Shirky Revolution

Sociale waarde en ethiek

Zoals voor veel technologische ontwikkelingen ontstaat er een ongebreideld positivisme wat er technologisch zoal mogelijk is met IoT. De sensoriek en internetconnectiviteit en de applicaties die hierop gebouwd kunnen worden kunnen heel veel positieve zaken voortbrengen, maar de negatieve kant wordt veelal onderbelicht. De gevolgen zijn vaak dat de tegenstanders de voorstanders om de oren slaan met negatieve aspecten van een nieuwe ontwikkeling. Als je van alles kunt meten dan kunnen er ook zaken naar voren komen die misschien niet fijn zijn om te weten. Ik denk zelf dat het succes en snelheid van adoptie van dit thema afhangt van de wijze waarop de de voors en tegens van dit onderwerp belicht worden. Ja er is veel te winnen met dit thema en ja het biedt veel kansen, maar de negatieve aspecten en gevaren moeten ook zeker niet onderbelicht worden.

De ambassadeurs van dit thema moeten laten zien wat de waarde is de geleverd kan worden met Internet of Things en dan zal men verder dienen te gaan dan te komen met het obligate voorbeeld van de slimme koelkast alhoewel de volgende link wel een aantal erg interessante voorbeelden laat zien IoT Koelkast.

Big Data

De toegevoegde waarde van internet of things bevindt zich op het vlak van de eindgebruiker en de aanbieder van de oplossing. Het grote verdienmodel zal waarschijnlijk liggen op het vlak van Big Data. Door de toename van sensoren, komt er een steeds grotere hoeveelheid data, steeds sneller beschikbaar en de diversiteit van deze data wordt ook steeds groter. Door deze data te analyseren kunnen patronen ontdekt worden die voorheen niet te zien waren en o.b.v. van deze patronen kunnen producten en diensten aangepast worden of kunnen nieuwe producten en diensten ontwikkeld worden.

Ontwrichtend voor bestaande businessmodellen

Recentelijk is er een rapport uitgebracht door McKinsey & Company met daarin een 12-tal technologische innovaties. Internet of Things staat daar in de top drie. In een artikel van Management Team over dit bewuste rapport wordt ingegaan op het feit dat deze technologieën ontwrichtend zullen zijn voor veel bestaande businessmodellen. Wat dat mij opviel is dat deze 12 technologieën elkaar sterk beïnvloeden. Recentelijk was ik op bezoek bij een bedrijf uit de metaalbranche. Vol trots werd mij een hal vol met machines getoond. Ik vroeg de ondernemer of hij al een 3d printer had. Hij gaf toen aan dat deze technologie nog lang niet goed genoeg was als vervanging van hetgeen hij deed. Als zijn klanten straks zelf vanuit hun CAD CAM systeem spare parts kunnen printen op locatie als de printers wel die moeilijke metaaldelen kunnen printen dan heeft men zijn bedrijf helemaal niet meer nodig. Voor Internet of Things geldt hetzelfde. Als jij als ondernemer denkt dat het op jouw bestaande business geen invloed heeft, dan zou ik zeggen wordt wakker, informeer jezelf

Cases in het MKB

Binnen het MKB zijn er momenteel al legio voorbeelden van Internet of Things concepten. Hier onder een aantal.
Sensoor koe sensor

Koubachi plant sensor

BMA Axia Smart Chair

Weelink Individueel voer management per koe

Dacom Agri Yield Management systeem

Bebo babyfles

Susteq automatische wateruitgifte

Syntens Innovatiecentrum en Internet of Things

Links

Internet of Things bijeenkomsten van Syntens Innovatiecentrum

Internet of Things in de zorg

Internet of Things in de land- en tuinbouw

Internet of Things Comic Book

Artikel op Marketingfacts over evenement Internet of Things

VPRO Tegenlicht reportage over New Songdo, een smart city in Zuid-Korea

Visualisaties die de omvang van Internet of Things laten zien

– Cisco

Intel

Beecham Research

Cassaleggio Associati

3 Reacties

  1. […] Internet of Things of Internet of People […]

  2. […] zal voor mij voor een groot deel in het teken staan van het op de kaart zetten van het thema Internet of Things in Oost Nederland. Dit thema overstijgt een groot aantal sectoren en branches en biedt het MKB […]

  3. […] Blogposts over Internet of Things Internet of Things for People Internet of Things in de zorg Internet of Things in de […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: