Van weerstand naar transparant

Ben je actief in de bouw-, installatie- of vastgoedsector als ondernemer of anderszins en wil je actief/meer gestructureerd met internetmarketing en social media aan de slag dan kan het boek Van Weerstand naar Transparant een goed startpunt vormen.

Boek Van weerstand naar transparant

Syntens en Uneto-Vni


De afgelopen periode hebben een aantal Syntens collega’s en ik presentaties gegeven aan leden van Uneto-Vni over social media. Voor mijn presentatie ben ik op zoek gegaan voorbeelden van social media cases uit de installatiebranche. Zodoende ben ik gestuit op het boek Van weerstand naar transparant. In tegenstelling tot veel boeken die op die moment worden uitgebracht, behandelen de schrijfsters Marjet Rutten en Inge Sijpkens zowel social media als ook webmarketing en e-commerce. Bij het in contact komen met de schrijfsters heb ik via Twitter contact gezocht met Inge Sijpkens (@ingesijpkens). Ik vroeg haar één en ander over het boek en enige tijd later had ik het zelfs in mijn fysieke postvak liggen Het feit dat veel meer dan alleen social media worden behandeld, maakt dat dit boek een goed startpunt kan vormen voor ondernemers en personeelsleden uit de bouw, maar zeker ook uit andere sectoren die hun internetactiviteiten willen intensiveren en/of professionaliseren.

Misschien teveel informatie in één keer?


Het is een mooi boek om te zien, mooi ingebonden en zeer solide. Toen ik het boek ontving was ik ook onder de indruk van van de omvang, maar hier schuilt ook meteen drempel voor veel mensen. In mijn vak als innovatieadviseur adviseer ik dagelijks MKB ondernemers over innovatie. Op dit moment zijn social media een hot item en hebben veel ondernemers vragen over deze ontwikkeling. Ondernemers zijn op zoek naar praktische, snel toepasbare informatie. Ondanks het feit dat ik positief ben over het boek, zal de omvang voor veel (MKB) ondernemers, denk ik, een belemmering zijn om het te gaan lezen zo leert mijn ervaring, want men heeft of zoals ik veel vaker zeg, men neemt vaak geen tijd om een managementboek te lezen voor het bedrijf. Een mooie aanvulling om de drempel voor veel ondernemers te verlagen om het boek te gaan lezen, zou bijvoorbeeld een uitgave zijn zoals Karen Romme heeft gemaakt met Calimeromarketing (2.0) in een eierdop. Een samenvatting die je aan kan zetten om de volledige uitgave te gaan lezen.

Welke onderwerpen?


De volgende 4 hoofdonderwerpen worden met verschillende hoofdstukken belicht:
Waarom internet en social media?
Je eigen online platform
Gebruik maken van bestaande online platformen
Een strategische aanpak van internet en social media

Bekend met de bouwbranche?


In het voorwoord vertellen de schrijfsters wie ze zijn. Het mooie is dat ze daarin niet pretenderen dat ze alles weten en dat ze zelf nog niet zo lang actief zijn met social media. Ze hebben ondanks dit feit wel gedegen kennis op dit vlak. Ik mis in het voorwoord wel wat voor link of geschiedenis ze zelf hebben met de bouw-, installatie- en vastgoedbranche en waarom zij zodoende dit boek geschreven hebben. Er worden in het gehele boek mensen gequoot. Voor lezers die niet in de sector actief zijn, zoals ik, zullen deze namen echter niets zeggen. Achterin het boek staan deze mensen vermeld, maar om het boek toegankelijker tot maken voor branche vreemde lezers had dit even vooraf genoemd kunnen worden. Een collega Syntens innovatieadviseur, die actief is in de bouwbranche, vertelde mij echter dat de personen die gequoot worden, autoriteiten binnen de bouwbranche zijn.

Net niet helemaal af


Over het geheel ben ik positief over het boek, maar het boek heeft een wel aantal aspecten waar ik andere keus gemaakt zou hebben en een aantal punten die vragen oproepen. Een paar punten die mij opvallen is dat ik zelf voor een iets andere structuur zou kiezen. Deel 4 heeft als titel: Een strategische aanpak van internet en social media. In dit deel wordt ingegaan op strategie. Hoofdstuk 12, dat deel uitmaakt van deel 4, heeft als titel Online Strategie. Het mooie hiervan is dat de schrijfsters eerst spreken over de bedrijfsstrategie en de online strategie volgt hier uit. Te vaak zie ik op dit moment dat er teveel aandacht aan de social media middelen/tools besteed wordt en te weinig aan strategie en dit boek onderscheidt zich positief op dit vlak. Ik zelf had hoofdstuk 12 echter direct na hoofdstuk 2 geplaatst waarin besproken wordt wat de bouwbranche kan internetmarketing en social media. Op deze wijze wordt de lezer duidelijk gemaakt dat het belangrijk is te weten welke internet gerelateerde ontwikkelingen er extern plaatsvinden. Daar op volgend kan de link gemaakt worden met de eigen strategie en dit wordt dan gevolgd door verschillende hoofdstukken waarin eigen middelen en middelen die van externe partijen zijn, worden behandeld. Het geheel wordt afgesloten met een blik op de toekomst.

Een ander aspect dat mij opvalt is dat in deel 3 van het boek “Gebruik maken van bestaande online platformen” in hoofdstuk 6 verschillende social media zoals LinkedIn, Facebook en Hyves beschreven worden en dat hoofdstuk 7 separaat gewijd is aan Twitter terwijl voor mijn gevoel Twitter in dat rijtje thuis hoort. In het begin van het boek wordt er te weinig verwezen wat verschillende termen betekenen, later in het boek wordt dit beter. Overdaad aan terminologie is een valkuil waar mensen die veel met social media bezig zijn in trappen die mogelijke gebruikers ervan weerhoudt om met social media en internetmarketing aan de slag te gaan. Een ander schoonheidsfoutje vind ik zelf dat er gebruik gemaakt wordt van foto’s die niet authentiek over komen van personen met een bouwhelm op die een iPad of MacBook gebruiken.

Misschien meer geschikt als e-book of uitgave op Zite, Flipboard of Pulse


Het boek bevat een enorme hoeveelheid informatie die gelardeerd wordt met cases, quotes, foto’s en modellen. Dit maakt echter voor mij als lezer dat ik het boek wat onrustig vond lezen. Een andere lezer zal misschien juist zeggen dat je op deze wijze makkelijk een deel kunt lezen en dat het niet nodig is om grote delen te lezen om de informatie tot je te krijgen. Deze lay-out en manier van schrijven zou misschien nog beter tot zijn recht komen als e-book of als uitgave op site die media weergeeft zoals Flipboard, Zite of Pulse waar de lezer een boek kan lezen en snel kan schakelen door naar websites of cases te navigeren. Er wordt in het begin van het boek gezegd dat reclame en massacommunicatie niet meer werken, maar daar ben ik het niet mee eens. Ze werken minder goed en er moeten misschien accenten verschoven worden, maar ik denk dat ze zeker nog een rol hebben in de toekomst.

Sluit aan bij mijn visie op internetmarketing en social media


Samenvattend sluit het boek goed aan bij mijn eigen visie op internetmarketing en social media. Eerst wordt er in het boek ingezoomd op de ontwikkelingen binnen en buiten de branche ,daarna wordt een scheiding gemaakt tussen eigen en media die eigendom zijn van externe partijen en men sluit af met de toekomst. De belangrijkste punten zijn dat een bedrijf eerst na moet denken over de strategie en doelen die men heeft dan pas welke middelen er ingezet dienen te worden om het doel te realiseren. Kern aspecten die ik zelf ook propageer en van toepassing zijn op internetmarketing en social media zijn en duidelijk naar voren komen in het boek: delen, geven, transparantie, luisteren vs zenden, van statisch naar interactief, jouw website/bedrijf verbinden met de buitenwereld en daar zijn waar (potentiële) klanten zijn. Al met al is het een goed boek waar mensen uit de bouw-, installatie en vastgoedbranche goed mee uit de voeten kunnen.

Andere blogposts op dit weblog over (internet)marketing en social media:
Wat kan ik als ondernemer met social media?
– Boek Meisje van de Slijterij
Internetmarketing / e-marketing / webmarketing voor het MKB

Slimmer Vermarkten

3 Reacties

  1. Michiel een interessant artikel.

  2. […] blogposts over sociale media Marketing, een ondergewaardeerd aspect binnen het MKB Social media in de bouw Presentaties over social media en de toekomst van deze […]

Geef een reactie

