Klapdeurtjesmentaliteit

Klapdeurtjesmentaliteit


What’s that? Iedereen kent ongetwijfeld het beeld van de lonesome cowboy die een groezelige western bar binnenstapt, de klapdeurtjes doorloopt en na binnenkomst dan slaan de klapdeurtjes direct weer terug in de originele positie. Als ik de metafoor trek met innovatie dan zijn er voor mij ondernemers die een klapdeurtjesmentaliteit hebben. Ze laten iemand, kennis, informatie etc. binnen, maar daarna gaan direct te deurtjes weer dicht en heeft de buitenwereld weinig of geen zicht wat er binnen het bedrijf gebeurt of waar men mee bezig is. De gordijnen worden dichtgetrokken als ze überhaubt al open waren en de deurtjes gaan op slot.

Aan de andere kant zie ik ondernemers die helemaal geen deuren in hun pand hebben. Iedereen kan zien wie er “binnen” is en waar ze mee bezig zijn. Mijn persoonlijke visie is dat deze bedrijven het gemiddeld beter doen dan de klapdeurtjesondernemers. Beter doen is in dit geval een subjectief gevoel dat ik ervaar als innovatieadviseur. Beter doen voor mij is dat ze meer innoveren, groeien, financieel beter presteren en over het algemeen meer plezier hebben.

Oost Nederland


De afgelopen tijd valt het mij op de op verschillende plaatsen in Oost Nederland gelijktijdig initiatieven ontstaan waar ondernemers bij elkaar komen en met elkaar samenwerken en permanent/op regelmatige basis bij elkaar gaan zitten. Volgens mij zijn er een aantal redenen die aan deze ontwikkeling ten grondslag liggen. Er zijn steeds meer ZPers (Zelfstandig Professionals) die graag kennis en kennissen delen en liever tegen een ander mens aankijken dan tegen de muur van hun kantoor. Bedrijven willen niet alles meer in-house hebben, maar werken samen/kopen in wat ze nodig hebben. Bedrijven zien steeds vaker in dat ze anderen nodig hebben om hun doelen en ambities te realiseren en dit niet alleen van een klant-leverancier relatie. Volgens mij hebben de open deur ondernemers een aantal aspecten gemeen:

1. Zichtbaarheid


Ik ben nu ruim 4,5 jaar werkzaam bij Syntens. In deze periode is mij opgevallen dat ondernemers die zich zichtbaar opstellen hier ook het nodige voor terugkrijgen. Zichtbaar is voor mij ook iets anders dan kwetsbaar, want ik heb het idee dat er ondernemers zijn die deze twee begrippen verwarren. Zichtbaar zijn voor mij is aanwezig zijn waar andere zijn. Zichtbaar zijn voor mij is ook laten zien waar je mee bezig bent.

2. Delen, Geven en Brengen


Een ander aspect dat open deur ondernemers volgens mij gemeen hebben is dat ze delen, geven en brengen. Nu zijn de MKB ondernemers die ik help geen altruïsten, maar het valt mij op dat de bedrijven die succesvol zijn, bovengemiddeld delen, geven en brengen. Bij alle bedrijven moet de schoorsteen roken en daar doen ze ook niet moeilijk of omslachtig over. Volgens mij is bij deze ondernemers vaak het principe van wederkerigheid/reciprociteit van toepassing: ik doe iets voor jou en jij doet iets voor mij. Desondanks kom ik veel ondernemers tegen die acties ondernemen, delen, geven en brengen zonder er direct iets voor terug te ontvangen. Het mooie is dan om te zien dat dit ook echt werkt.

De ondernemers/ondernemingen die dit gedrag vertonen, krijgen in mijn visie dit dubbel en dwars terug en hoe langer je dit vasthoudt, naarmate het sterker wordt en dit beeld in het netwerk versterkt wordt en het vliegwiel nog harder begint te draaien. Dan is het niet meer ik doe iets voor jou en jij voor mij maar dan komt er steeds meer de kant van de ondernemer op. Ik zie ook voorbeelden dat ondernemers zichzelf tekort doen door hierin door te schieten. De keerzijde zie ik echter ook nogal eens: delen, geven en brengen om hier impliciet direct iets voor terug te verwachten, bij voorkeur de volgende morgen.

Bedrijven hebben volgens mij nogal eens de misvatting dat kennis (langdurig) uniek is. Ik ben zelf van mening dat informatie an sich niet uniek is. Het internet is een enorm belangrijke factor bij het vlak maken van het speelveld voor de spelers in de markt. Informatie is overal te vinden en de communicatie hier rondom heen die vergemakkelijkt wordt door het internet speelt hierbij ook een belangrijke rol Het zijn de eigen kunde, kennis en ervaring van de ondernemer en het bedrijf die een product of dienst uniek maken.

3. Gelijkwaardigheid


Een ander onderdeel dat open deur ondernemers onderscheidt van ondernemers met de klapdeurtjesmentaliteit is dat men elkaar gelijkwaardig behandelt. Uiteraard zijn vele ondernemers niet gelijk, maar de open deur ondernemers behandelen elkaar gelijkwaardig. Ik heb zelf ook de ervaring in adviestrajecten dat als er geen gelijkwaardigheid is, het niet prettig werkt. Ik heb wel meegemaakt dat een ondernemer zich hiërarchisch “hoger” voelt staan dan ik als adviseur. Dit ervaar je in wat er gezegd wordt, maar vooral wat er gevoeld wordt. Gelukkig heb ik veel meer voorbeelden in positieve zin waarin er gelijkwaardigheid was en beide partijen effort/tijd/geld investeren en dit maakt trajecten enorm veel succesvoller dan wanneer 1 partij achterover gaat zitten en zegt: Dat ga jij toch voor mij doen?!

De Toekomst


Productlifecycles worden steeds korter, (internationale) concurrentie wordt steeds heviger, marges staan steeds sneller onder druk zodat snelheid van handelen en samenwerking steeds belangrijkere aspecten worden. om te innoveren. Ik denk zelf dat ondernemers en ondernemingen die de beschreven competenties in huis hebben het significant beter gaan doen gegeven de marktomstandigheden.


Vertel eens, heb jij deuren in jouw denkwijze?

Eén reactie

  1. […] klanten, collega bedrijven, concurrenten of wie doen ook zijn (zie eerdere weblogpost over Klapdeurtjesmentaliteit). In mijn vak als innovatieadviseur kom ik ze ook tegen, die bedrijven die proberen alles te […]

Geef een reactie

