Curation

Curation. Wat is het?: Het selecteren, bewaren, onderhouden, verzamelen en het archiveren van digitaal bezit. Ik hoor en lees de laatste tijd steeds meer over dit begrip. Ik lees het nu in Emerce en zag vanochtend een Tweet van Brian Solis over dit thema en dan worden Google en Wikipedia meteen ingeschakeld.

Voor mijzelf bestaat ook het gevaar van enorm veel informatie naar mij toe te laten komen. Ik mag graag op de hoogte blijven van digitale trends, innovatie in het algemeen, gaming en voor je het weet ben je de gehele dag aan het dolen door deze informatie. Zodoende duik ik maar eens in deze materie van curation en wil hier een beeld van vormen.

Curation


Wikipedia beschrijft het als het selecteren, bewaren, onderhouden, verzamelen en het archiveren van digitaal bezit. Met alle tools, (social) media, bladen etc. komt er een stortvloed naar informatie naar ons toe en verzuipen we in deze stortvloed (als we niet oppassen). De zogenaamde infobesitas en filterfailure discussie. Volgens de Emerce bookmarks in het blad is het begrip curation in de VS als een ingeburgerd begrip. Als ik de geluiden mag geloven dan wordt 2011 het jaar waarin nog veel meer gaat gebeuren op dit vlak.

Gatekeepers en de Long Tail


Het fenomeen curation is natuurlijk absoluut niet nieuw want een curator of bibliothecaresse doet dit natuurlijk ook. Allerlei activiteiten waarbij media in wat voor vorm dan ook worden bekeken door een persoon, gefilterd worden en doorgegeven aan anderen. Jarenlang waren er mensen die bepaalden wat meest geschikte muziek voor ons was (platenlabel), beste boek (recensent, uitgever) etc. Door internet is de theorie van de Long Tail op veel gebieden gaan gelden en is er ruimte ontstaan voor veel meer dan alleen de hits. Door het internet is ook ruimte voor obscure muziek, boeken etc. Iedereen kan ook producent worden van wat voor content dan ook. Er is echter een keerzijde aan dit fenomeen en dat is dat er een overkill aan informatie op wat voor vlak dan ook is. Waar er vroeger en nu nog steeds trouwens gatekeepers hebben/hadden die vooraf filter(d)en welke content geschikt is, hebben we nu behoefte aan gatekeepers die achteraf beoordelen welke content voor ons volgens hen geschikt is. Ook hier lijkt het fenomeen paradox of choice van toepassing te zijn. Zie filmpje van Barry Schwartz. Meer keuze hoeft niet altijd beter te zijn.

Mens versus techniek of mens samen met techniek


Op dit moment is het zo dat veel sites, tools en programma gebruik maken van algoritmes/techniek om relevante resultaten zoekresultaten op wat voor vlak dan ook op te lepelen. Feit is dat dit nog steeds enorme bergen informatie zijn en dit gaat alleen maar meer worden. Een deel van het succes van Twitter zit in het feit dat je zelf als gebruiker de controle hebt en bepaalt wat je naar je toe laat komen. Yahoo was, als ik het goed heb, in het verleden sterk actief met ook de menselijke kracht sterk te gebruiken i.p.v. vooral de kracht van een algoritme.

Digitale verzuiling


We hebben de verzuiling gehad die gebaseerd was/is op één of meer levensbeschouwelijke karakteristieken die zorgen voor een verticale structuur in de samenleving. Als ik de ontwikkelingen inzake informatie en content in ogenschouw neem dan komt of misschien is hij er al, digitale verzuiling. We zoeken onze eigen voorgangers en zorgen dat we informatie krijgen via deze kanalen. We gaan alleen die mensen volgen op Twitter en Facebook die het verhaal en de informatie doorlaten die wij interessant vinden. We installeren alleen die apps die we zelf interessant vinden. We krijgen alleen die Flipboard items te zien die we willen zien kijken en via on demand digitale televisie alleen datgene dat ons interesseert. Komen we op deze wijze ook nog in aanraking met afwijkende denkbeelden en geluiden of wordt dit de verzuiling in optima forma? Back to the Future. We zullen het zien.

Curation Links


Hier onder heb ik een aantal links geplaatst naar artikelen die ingaan op het begrip curation
Wikipedia
Spotlighteffect.nl
MijnsInziens.nl
IncredibleAdventure.nl
Siliconwatcher.com

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: