Meisje van de Slijterij

Social Media, Twitter, Hyves, Facebook, Youtube, etc nuttig of onzin voor MKB ondernemers. Het Meisje van de Slijterij, nu ook in boekvorm. Een praktisch en laagdrempelig verhaal van een MKB ondernemer dat als voorbeeld en inspiratie kan dienen hoe mkb ondernemers gebruik kunnen maken van social media.

Syntens Smaak van Nederland


Drie weken geleden heeft Syntens de eerste voorrondes georganiseerd van Smaak van NL. Doel van de Smaak van NL wedstrijd is om te bepalen wat het meest smaakvolle product van Nederlandse bodem is. Onderdeel van het programma van deze voorrondes was een presentatie met als onderwerp social media voor de verschillende deelnemers. Syntens had besloten dat de deelnemers allemaal het boek van Het Meisje van de Slijterij mee kregen.

Boek in MKB formaat


We kregen twee dagen voor de eerste workshop te horen dat de deelnemers het boek mee zouden krijgen. Zodoende was het handig om te weten wat er in dit boek stond. Ik heb het boek binnen een dag uitgelezen (een aantal uren). Ik noemde het in onze presentatie al gekscherend een boek op MKB formaat. Ik adviseer nog wel eens een boek aan MKB ondernemers en in veel gevallen zijn ze niet groot en/dik, want men neemt/heeft niet altijd de tijd om een dik boek door te spitten. Het boek van het Meisje van de Slijterij (Petra de Boevere) is zeker MKB formaat. Dit wil echter niet zeggen dat het weinig inhoud heeft verre van zelfs. Het is geen how-to managementboek of een academische uiteenzetting wat er op een bepaald gebied gebeurt. Een van de meest opvallende zaken aan het boek is dat het echt haar verhaal is.

Boekenkast vol


Als Syntens innovatieadviseur krijg ik nog eens een boek cadeau. Ik moet echter eerlijk bekennen dat ik een groot deel van deze boeken over innovatie, social media etc. nog steeds moet lezen. Met dit boek was het anders, tijdsdruk, maar vooral het feit dat het een mooi verhaal is, maakte dat het een plezier was om het boek te lezen. Voor mij als als gebruiker van verschillende social media stonden er niet heel veel nieuwe zaken in, maar het boek is een mooie samenvatting van de verschillende mogelijkheden die ondernemers kunnen benutten. Ze beschrijft haar eigen verhaal als ondernemer die een slijterij heeft en dit maakt dat het eenvoudig is om haar verhaal op jouw eigen bedrijf toe te passen, klein of groot.

Wat staat er dan precies in?


Het boek is verdeeld in de volgende hoofdstukken:

Durf te delen
Waarom zou je dit willen delen?
Hoe deel je het?
Google is God
Oei! Ze praten terug!
Samen denken en doen
Personal Branding
Digitaal netwerken
Politiek 2.0
Tips en tricks
Waar gaan we naartoe?

Aan veel van deze hoofdstukken zijn complete boeken gewijd. De indeling in dit boek maakt, dat als je interesse hebt in social media, je een beter totaalbeeld krijgt welke onderwerpen er spelen en als je wilt kun je veel specifieker ingaan op de onderwerpen an sich.

Syntens als versterker


Ik las in het boek dat Syntens zelfs versterkende rol heeft gespeeld bij de activiteiten van Petra op het internet, natuurlijk erg leuk om te lezen. Ze vertelt over Nederland Digitaal in Verbinding, een programma dat we nog steeds uitvoeren voor MKB ondernemers. Als je op de NDIV link klikt kun je een ander handig boek over social media downloaden. In Het Meisje van de Slijterij boek schrijft ze onder andere over een 4-tal p’s die volgens haar van toepassing zijn op social media:

Passie: Haar passie ligt bij dranken. Deze passie straalt ze in alles uit.

Persoon: Het gaat om haar, de persoon Petra en wat zij deelt met de buitenwereld.

Profilering: Hoe wil je jezelf, jouw bedrijf, product of dienst profileren en sta hier werkelijk achter

Publiciteit: Publiciteit genereert omzet, zorg dat je de eerste drie P’s inzet om publiciteit te generen.

In onze presentatie voor de deelnemers van Smaak van NL hebben we er 2 P’s aan toegevoegd dat zijn Perspiratie en Persistentie, oftewel zweet en volharding.

Het MKB en social media


Als innovatieadviseur geef ik regelmatig presentaties over social media aan MKB ondernemers. Des te minder men heeft met internet en social media, des te leuker ik het vind. Het mooie van het boek is dat in het boek eigenlijke alle mitsen en maren staan, die ik tijdens presentaties en ook tijdens advies gesprekken hoor. Er wordt echter helder en duidelijk antwoord gegeven op deze vragen en dat is vaak niet het geval in de wereld van social media. Ik zou zeggen, ben je nieuwsgierig wat social media zijn en wat je hier als persoon/ondernemer mee kunt: bestellen en lezen dit boek!

Hieronder een fantastisch verhaal over haar online ontdekkingstocht.

Petra de Boevere | @slijterijmeisje | Stand Up Inspiration 15-12-2009 from punkmedia on Vimeo.

Eén reactie

  1. […] over (internet)marketing en social media: – Wat kan ik als ondernemer met social media? – Boek Meisje van de Slijterij – Internetmarketing / e-marketing / webmarketing voor het MKB – Slimmer Vermarkten Vind ik […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: