Hoe vaak loopt jouw brein stationair?


Bij veel mensen, mijzelf incluis, loopt het brein continu in de hoogste versnelling, met gevolgen als gebrek overzicht, stress, verlies van lange termijn doelen. Ik ben na een heerlijke vakantie, weer begonnen met mijn werk als innovatieadviseur. Tijdens mijn vakantie ben ik opnieuw tot het besef gekomen dat ik vaker mijn geest stationair moet laten lopen.

Dagelijkse beslommeringen
Bij veel van mijn klanten zie ik dat men volledig in beslag genomen wordt door de dagelijkse gang van zaken. De order van gisteren, de order van morgen, de aansturing van het bedrijf. Tel daarbij op dat we allemaal steeds drukker worden, onze agenda’s steeds voller plannen, steeds meer informatie op ons afgevuurd wordt en ook zelf steeds meer informatie naar ons toe laten komen.

Stationair lopen van het brein
Al deze hierboven genoemde zaken zijn in ieder geval op mij van toepassing en maakt dat ik steeds minder tijd heb/neem om mijn geest stationair te laten draaien zoals ik dit zelf noem. Vakanties zijn voor mij uiteraard uitgelezen momenten om dit te doen, maar ik heb mij voorgenomen om dit ook gedurende het jaar vaker te doen.

Wat zou Google doen?
Ik heb tijdens de vakantie de tijd genomen om een aantal boeken te lezen die al lange tijd ongelezen in mijn kast stonden. Ik lees dan een mix van thrillers, biografieën en managementboeken. Één van deze boeken is Wat Zou Google Doen? van Jeff Jarvis. De schrijver wil nog wel eens laten weten welke dingen hij gerealiseerd heeft en het boek doet enigszins Amerikaans aan, maar het mooie van dit boek is dat het je als lezer voorbeelden geeft hoe je zaken anders kunt doen. Ik zelf maar ook veel ondernemers staan te weinig stil bij hoe we zaken anders aan zouden kunnen pakken en mede door weinig tijd nemen om de gedachten stationair te laten lopen of eens een seminar te bezoeken kom je misschien te weinig te innoverende, vernieuwende inzichten.

Terugschakelen
Ik zou zeggen, neem naast zakelijk-privé terugschakelen, ook gedurende je zakelijke tijd eens een moment tijd om terug te schakelen. Geen versnelling, gewoon stationair op de plek blijven staan.

3 Reacties

  1. […] Inspiratiecongres Nieuwe Producten bedenken 10 bezocht, georganiseerd door Gijs van Wulfen. Zoals eerder vermeld op mijn blog, wil ik iets vaker tijd nemen om mijzelf te laten inspireren. Net als vorig jaar vond […]

Geef een reactie

