Slimmere Website voor Metaalunie

Internetmarketing, websitemarketing, e-marketing. Veel namen voor hetzelfde en dit gaat over hoe het internet ingezet kan worden voor uw bedrijf. Veel organisaties zijn geïnteresseerd wat het vakgebied inhoudt en wat het voor hen kan betekenen. Ik wil hieronder het één en ander vertellen over internetmarketing en wat het MKB hiermee kan, de doelgroep waarvoor ik als Syntens innovatieadviseur werk.

Wat dient u te onthouden en wat mag u vergeten

Ik begin mijn internetmarketing presentatie met wat de toehoorders dienen te onthouden en wat ze mogen vergeten. Met deze zelfde sheet sluit ik mijn verhaal ook af. Mensen onthouden vaak maar een heel klein deel van een presentatie en dan wil ik daar graag sturing aan geven. Als u deze blogpost gelezen hebt hoop ik dat u één of meer van de onderstaande punten meeneemt.

  • Probeer klantgericht/marktgericht te denken, wat wil die klant, hoe denkt de klant, wat heeft hij of zij nodig?
  • Als u weinig affiniteit heeft met internet wil dit niet zeggen dat dit ook geldt voor uw klant
  • Een goede website levert geld op en is een investering en geen kostenpost
  • Internet is de echte wereld
  • Internet is voor ieder bedrijf belangrijk
  • Internet is een communicatieplatform, niet alleen reclame
  • Laat u zich niet afschrikken door techniek, probeer door de techniek heen te kijken

Een website is een investering en geen kostenpost

Ik begin mijn presentaties met de mensen bewust te maken hoeveel gebruik ze maken van internet. Ik doe dit door middel van een kleine poll. Vooraf heb ik de websites vaak al bekeken en het wil nog wel eens gebeuren dat mensen die intensief gebruikmaken van het internet, een belabberde bedrijfswebsite hebben. Ik ben dan heel nieuwsgierig hoe het kan dat iemand die heel intensief gebruik maakt van internet, geen goede bedrijfswebsite heeft. Dit heeft vaak verschillende oorzaken. De belangrijkste is dat een goede website vaak puur en alleen gezien wordt als een kostenpost. O ja, we moeten ook nog een website hebben. Wat krijg ik er dan voor? Wat levert mij een website op? Waar moet ik terecht voor een goede website? Dit zijn een aantal van de opmerken die ik hoor en de vragen zijn zeker terecht. Feit is dat er zeker ook antwoorden zijn op de vragen. Onbekend maakt onbemind en soms ook onzeker. Een internetsite is een investering en geen kostenpost.

Internet is niet het sluitstuk van sales en marketing

Bijna iedereen gaat als hij of zij ergens meer van wil weten eerst het internet op om meer informatie te krijgen. Er wordt gekeken op de bedrijfswebsite, productwebsite, vergelijkingswebsites, weblogs, LinkedIn, Schoolbank et cetera. Bijna iedereen gebruikt het internet om meer informatie te krijgen. Dit wordt ook onderbouwd door cijfers want in 2008 maakten 11,7 miljoen mensen gebruik van internet, was men meer dan 8 uur per week online en hebben 7,5 miljoen mensen wel eens iets gekocht op internet. Belangrijk voor MKB bedrijven om te beseffen is dat van het mediagebruik 20% aan internet besteed wordt en 13 % aan print. Welke marketingeuro levert langer/beter/meer rendement op, een advertentie in de lokale krant of voor hetzelfde geld zoekwoorden inkopen bij Google Adwords die na een week nog wel opbrengst heeft terwijl de krant alweer bij het oud papier ligt. Nu wil ik niet zeggen dat advertenties in een blad niet werken, maar het is goed om te weten dat er meer mogelijk is. Internet vormt helaas voor veel bedrijven het sluitstuk van het commerciële verhaal. Gelukkig zien steeds meer MKB-ers in dat een goede website geld oplevert.

Zakendoen met de vent en niet de tent, de vrouw en niet het gebouw

Binnen het MKB is nog meer het adagium, klanten doen zaken met de vent en niet de tent, de vrouw en niet het gebouw. Ik zie op heel veel sites echter niet met wie ik van doen heb. Grote bedrijven hebben nog al eens geen gezicht, maar hebben een merk of logo. Binnen het MKB wil ik altijd graag weten met wie ik van doen heb. Wie is de man of vrouw achter het bedrijf? Ik wil dit soort zaken graag zien en weten. Het internet ontwikkelt zich steeds meer naar een platform waar er sprake is van communicatie twee kanten op. Het “oude” internet was vooral zenden, net als TV of radio, this is it and take or leave it. Klanten op het internet pruimen dit echter niet en hebben zelf ook inbreng en laten dit merken door e-mail, weblogs, reacties op fora et cetera. Ik zeg, je hebt één mond en twee oren en gebruik ze in die verhouding.  Luister naar uw klant, vraag uw klant naar hun mening of wens. Het mooie is dat dit heel erg dicht bij de MKB mentaliteit staat. De MKB-er staat vaak niet heel ver af van de klant, maar weet vaak wie zijn klant is. Het internet kan hier bij helpen.

Wie is uw doelgroep en wat wilt u dat ze op uw website gaan doen?

Vaak wordt er een website gebouwd maar een aantal essentiële vragen zijn vaak niet beantwoord. Wie is de doelgroep? Wat wilt u dat uw bezoekers op de website gaan doen? Wie wilt u dat uw website bezoekt? Wie zijn uw (potentiële) klanten? Als u dit scherp heeft dan kunt u zich gaan richten op wat u wilt dat ze op uw site gaan doen. Moeten ze u bellen? Moeten ze u e-mailen? Moeten ze aangeven dat u hen terugbelt? Wilt u dat uw beeld over jouw bedrijf goed neergezet wordt? Ik kan zo nog wel even doorgaan, maar deze vragen zijn en worden vaak niet gesteld. Als u antwoord heeft op deze vragen dan kunt u gaan bijhouden hoeveel informatieaanvragen u krijgt per e-mail. Vraag eens aan uw klanten hoe ze bij u terecht gekomen zijn. In veel gevallen is het een combinatie van mond-tot-mond reclame en de website. Op deze manier krijgt u ook meer gevoel bij het belang van uw website. Een mooie tool is Google Analytics waarmee je inzicht krijgt hoeveel klanten jouw site bezocht hebben. Hoe lang ze bleven, wat ze bezocht hebben op de site, met welke zoekwoorden ze bij jou terecht zijn gekomen. Ook voor een website geldt, meten is weten.

De eerste klap op een website is ook een daalder waard

Ik laat deelnemers aan mijn workshops een overzicht zien van een aantal aspecten die bepalen welke indruk een bezoeker krijgt van een website. Ziet het er mooi uit, kan men de weg vinden, zijn de letters groot genoeg, staat er niet teveel tekst et cetera. Tijdens de workshops neem ik de websites van de verschillende deelnemers onder de loep en laat ik de aanwezigen de site van anderen beoordelen aan de hand van hetgeen ik ze net verteld heb. Vaak zien ze zelf direct welke verbeterpunten er zijn aan de hand van het lijstje dat ik geef. Ik vraag ook vaak welke sites men zelf goed vindt en dan vraag ik specifiek door waarom men deze sites goed, mooi, prettig et cetera vindt. Probeer voor jezelf maar eens na te gaan wat voor u een site goed maakt. De eerste klap is ook op het internet een daalder waard. Dit valt vaak in drie stukken:

  • Design
  • (Ge)bruikbaarheid (Usability)
  • Toegankelijkheid (Accessability)

Webdesign
Onder webdesign wordt vaak het totale vakgebied van een website bouwen genoemd. Onder design versta ik hier alleen hoe het eruit ziet. Dit is gaat vaak in combinatie met usability en accessibility zaken die hieronder staan. Een goede website heeft vaak een design waar goed over nagedacht is en dit is voor brede uitleg vatbaar. Voor goed design is geen maatstaf, maar moet bijdragen aan een prettige ervaring van de gebruiker als men de website bezoekt en moet bijdragen aan conversie voor de ondernemer, oftewel het websitebezoek levert de ondernemer iets op. Hoe zelf te testen. Vraag een leek die uw bedrijf/website niet kent eens om uw site te bekijken en van feedback te voorzien. Voor veel websites zal dit al een belangrijke stroom informatie opleveren. Ik ben ervoor om webdesign over te laten aan professionals, maar voor diegenen die meer over het thema willen weten om dit zelf te doen of een webbureau van repliek te voorzien is Webdesign voor Dummies een bruikbaar boek.

(Ge)bruikbaarheid (Usuability)
Hoe prettig is het om de website te gebruiken. Je komt nogal eens websites tegen waar de navigatie niet op een logische plek zit, of waar als je eenmaal op een pagina zit, je niet meer terug kunt naar waar je vandaan kwam. Dit zijn enkele voorbeelden van usability. Een website heeft net als een boek een aantal randvoorwaarden waar het aan moet voldoen om bruikbaar te zijn. Bij een boek zit de inhoudsopgave vaak voorin. Als deze ergens anders zit is dat vaak storend, helemaal als deze midden in het boek zou zitten. Deze zelfde principes gelden ook voor usability. Hier een website die meer over dit thema vertelt: www.usarchy.com.

Toegankelijkheid (Accessibility)
Hoe toegankelijk is een website? Heel veel websites zijn niet erg toegankelijk. Voorbeelden zijn kleine lettertjes die niet te vergroten zijn, slecht kleurgebruik, plaatjes die geen naam hebben meegekregen, menu’s die uitklappen en op het moment dat je de muis ook maar iets beweegt inklappen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Deze punten vallen onder accessibility, de toegankelijkheid van een website. Een goede website met nuttige informatie over dit thema is www.drempelvrij.org.

Eyetracking, hoe kijkt men naar uw website

Ik laat in mijn presentaties een pagina met daarop een eyetrackingheatmap. Ik heb hier eerder al iets over geschreven. De link vind je hier. Dit is een plaatje met daarop een beeld hoe mensen naar een website kijken. Hoe feller de kleur hoe meer men naar dat gebied kijkt. Dan blijkt dat mensen grote lappen tekst niet lezen. Koppen worden gescand, mensen hebben onder andere aandacht voor plaatjes, gezichten, logo’s en zoekvensters. Toehoorders van mijn workshop schrikken dan vaak omdat er vaak hele lappen tekst op hun eigen site staan en nu ziet men in dat bezoekers hier niet naar kijken. Simpele tips zijn dus, korte teksten indien mogelijk, gebruik kopjes, gebruik plaatjes. Probeer niet het hele verhaal te vertellen. Probeer bezoekers snel inzicht te laten krijgen waar men beland is, maak ze nieuwsgierig en zorg dat ze contact op gaan nemen.

Focust u zich op de juiste zaken?

Vaak vragen mensen aan mij tijdens workshops waar men de tijd vandaan moet halen om veel van de aanbevelingen die ik doe over te nemen. Dan antwoord ik altijd met dat de prioriteiten moeten veranderen. Internet is en wordt steeds belangrijker en het is voor bedrijven zinvol om hier meer focus op te leggen. Je kunt als een struisvogel je kop in het zand steken en doen alsof er niets gebeurt, maar jouw klanten maken steeds meer gebruik van internet en dit biedt kansen. Changed Priorities Ahead

Trends op het internet die bruikbaar zijn voor het MKB

Ik sluit af met een aantal trends die voor MKB-ers bruikbaar zijn. Belangrijke trends zijn onder andere sociale netwerken en media die sterk hun stempel drukken op het hele internet. Sociale netwerken zoals LinkedIn, Twitter en Hyves bieden ondernemers grote kansen. Een andere trend is de enorme toename van mobiel internet. Hiermee bedoel ik zowel het gebruik van mobiel internet op een laptop, maar meer nog internet op smartphones. Deze hebben kleinere schermen en dit maakt dat ondernemers ook na moeten denken over het aanbieden van een website die speciaal geschikt is voor deze kleine schermen. Een andere trend is het toenemend gebruik van geotagging. Dit houdt van alles in dat samenhangt met geografische coördinaten. Zo kunt u klanten makkelijker laten weten waar u te vinden bent of waar specifieke producten en diensten te vinden zijn. Video biedt ook steeds meer kansen. Waarom zou u alleen een tekening op je website zetten als je ook gebruik kunt maken van bewegend beeld. Zet bijvoorbeeld je materiaal op Youtube of Vimeo en gebruik deze films op uw je eigen website. Youtube is na Google de grootste zoekmachine ter wereld en het zakelijk gebruik van Youtube neemt sterk toe. Ik maak zelf gebruik van Slideshare om presentaties online te zetten.  Hier kunt u onder andere PDF of Powerpoint uploaden en biedt u zo een enorm podium.

Mocht u na het lezen van deze blogpost nog vragen hebben, aarzel niet en reageer op dit blog of neem op een andere wijze contact met mij op en ik zal kijken of ik u kan helpen.

Geef een reactie

