Hoe ligt uw digitale erf erbij?

Vorige week mocht ik mijn internetmarketingverhaal vertellen op de landelijke bijeenkomst van Boerengolfbaaneigenaren bij de Vosselhoeve in Epe, waar ik ook de onderstaande foto gemaakt heb. Ik was gevraagd door Lianne Sluiter, die werkzaam is bij Kaasboerderij Weenink. Syntens adviseert onder andere in opdracht van het Ministerie van LNV ondernemers uit de agrarische sector die alternatieve producten en diensten aanbieden, de multifunctionele landbouw.


Bekendheid met de sector
Gezien mijn achtergrond, mijn vader is vroeger agrariër geweest en is nu veevoederhandelaar, heb ik veel affiniteit met de agrarische sector. Het feit dat ik daarnaast vroeger veel bijbaantjes gehad heb in de agrarische sector, draagt ook bij aan mijn kennis van deze sector. Zodoende vind ik het altijd leuk om mijn kennis van internet op een bruikbare manier te presenteren aan multifunctionele agrariërs. Aan de andere kant hebben multifunctionele agrariërs dezelfde vragen, problemen en uitdagingen als MKB-ers in andere sectoren die ik ook adviseer.

Mijn verhaal
Mijn verhaal bestaat in het algemeen uit bewustwording dat de toehoorders van mijn workshops zelf ook veel gebruik maken van internet. Ik doe dit om mijn toehoorders in te laten zien dat ook zij veel gebruik maken van internet en dat dit ook geldt voor hun klanten. Ik merk in de praktijk vaak dat men ‘denkt’ dat men niet veel heeft met internet en dit vertaalt zich vaak door in websites die voor verbetering vatbaar zijn. Goed om te horen was dat een aantal ondernemers, met een naar mijn mening goede site, aangaven dat ze voor hun gevoel de website heel snel weer terugverdiend hadden.

Dit laat ik volgen door het schetsen van een kader waarin ik mensen zichzelf de vraag laat stellen waarom men een website heeft en of men überhaubt doelstellingen heeft voor de website. Daarna ga ik in op techniek, zoekmachinemarketing, bespreek de websites van de aanwezigen globaal en geef wat hints. De presentatie wordt afgesloten met internettrends en op welke manier men in kan springen op de kansen die deze trends MKB bedrijven bieden.

Pareltje
Heel vaak krijg ik de vraag van ondernemers wat ik nu een goede website vind. In mijn presentatie heb ik er een aantal getoond, maar ik kwam er bij de Vereniging van Boerengolfbaaneigenaren ook één tegen die ik u niet wil onthouden. Dit is namelijk de website van Boerinn. Ik vind deze site goed omdat er een mooi beeld wordt neergezet. Naar mijn mening moet een site een gevoel neerzetten en dat doet deze site door mooie, zelfs seizoensgerelateerde beelden. Daarnaast is de site gericht op klantgroepen en kan ik direct de tab aanklikken waar ik onder val en zie direct wat men mij te bieden heeft.

Daarnaast maakt de website het de gebruiker makkelijk door bijvoorbeeld te laten zien wat een arrangement kost en men maakt ook gebruik van een ‘Bel mij’ knop waarmee ze bezoekers aanzetten tot actie. Er zitten verschillende onderdelen in de website die zorgen voor een hogere conversie. Oftewel, deze maatregelen maken van websitebezoekers, mensen die informatie gaan aanvragen of een arrangement boeken. Ze gaan iets doen waar uw bedrijf iets aan heeft.

Ook voor u
Mocht u na het lezen van deze weblogpost en het doorbladeren van de presentatie denken dat mijn verhaal ook geschikt is voor uw branche- of netwerkorganisatie, schroom dan niet om contact met mij op te nemen en dan kunnen we kijken of ik of een andere Syntens adviseur dit verhaal bij uw organisatie kan vertellen. Ook met mijn presentatie probeer ik, zoals Syntens dit noemt, bedrijven beter eerder en sneller te laten innoveren. Syntens helpt MKB ondernemers bij product, proces, diensten en organisatorische innovatie. Kijk voor wat Syntens voor u kan betekenen op www.syntens.nl.

Eén reactie

  1. Hallo Michiel,
    Heel duidelijk zo, ik zal de link naar alle leden van de VBG doormailen!
    Nogmaals bedankt voor je heldere verhaal.

    Met vriendelijke groet,

    Lianne Sluiter
    Secretaris VBG

Geef een reactie

