Slimmer Vermarkten

Afgelopen dinsdag heb ik de tweede in de reeks van vier presentatie voor Young Business Professionals op de Saxion Hogeschool in Deventer gegeven. YBP is de student-ondernemersvereniging van Saxion Hogescholen in Apeldoorn, Deventer en Enschede. De titel van de presentatie/workshop die ik gegeven heb was Slimmer Vermarkten.

Market

De presentatie in delen opgegeknipt. Het eerste deel is gemaakt in Prezi, een heel interessante presentatietool die een alternatief is voor bijvoorbeeld Powerpoint of Keynote. Dit eerste deel kunt u hier vinden. Het tweede deel staat in Powerpoint en is hieronder te vinden.

Slimmer Vermarkten
Ik startte de presentatie met te vragen wat de deelnemers gedaan hebben naar aanleiding van de vorige bijeenkomst met als thema Slimmer Positioneren. Het bleek dat de presentatie eraan bij had gedragen dat men met een andere blik naar vanzelfsprekende zaken te kijken. Goed om te horen, want naast het feit dat we graag mensen wat vertellen, is ons doel dat mensen erover gaan nadenken en iets mee doen.

Marketing
Als eerste ben ik ingegaan op wat dacht dat marketing is. Ik stelde de deelnemers de vraag of ze hun eigen klant zouden willen zijn en naderhand las ik op Twitter dat één van de deelnemers dit wel een goede vraag vond. Stel deze vraag maar eens aan jezelf: Zou jij je eigen klant willen zijn en waarom wel of niet en wat er beter kan. Zelf weet je de antwoorden op deze vragen.

Daarna ben ik dieper ingegaan op waar klanten op vertrouwen en dan blijkt dat vooral aanbevelingen van mensen die dichtbij staan vertrouwd worden. Om een kader te scheppen heb ik verteld hoe de marketing zich ontwikkeld heeft en dat we in de westerse wereld in de top van de piramide van Maslov terecht gekomen zijn.

Aandacht kopen versus aandacht verdienen
Hierna heb ik verteld over een theorie van David Meerman Scot die aangeeft dat bedrijven aandacht proberen te kopen (advertenties) om aandacht smeken via PR en mensen lastigvallen door middel van verkopers en verkoopverhalen, wanneer mensen hier niet op zitten te wachten. Het onderstaande filmpje illustreert goed de verhouding tussen de adverteerder en de klant.

Marketing nieuwe stijl gaat om communicatie, dit houdt in dat marketeers/bedrijven/verkopers vooral moeten leren luisteren en vragen en minder zenden. Bedrijven moeten de aandacht van (potentiële) consumenten leren verdienen.  Ik laat dan altijd een plaatje zien van een jongetje met een hand voor de mond.

Je hebt één mond en twee oren en gebruik ze in die verhouding als marketeer.

De conclusie die ik uit dit alles trek is dat de marketeer niet meer aan het stuur zit. Het is de klant die bepaalt of hij of zij met of over jou wil communiceren. En ja dit houdt in dat je in gesprek moet met de klant en ja, dit betekent dat je als bedrijf andere prioriteiten moet stellen want de “oude” marketingtrucjes werken minder goed. Je kunt je kop in het zand steken en doen of er niets aan de hand is en lekker op de oude manier verdergaan. Sta dan niet verbaasd te kijken als klanten naar de concurrent lopen.

Sociale Media
Persoonlijk contact blijft een heel belangrijk iets en als dit mogelijk is en als de klant het waardeert zul je dit als bedrijf of marketeer zeker moeten blijven doen. Naast persoonlijk contact biedt het toenemend gebruik van sociale media bedrijven heel veel nieuwe mogelijkheden om inzicht te krijgen waar klanten mee bezig zijn en hoe ze over jouw producten of diensten denken. Ook bieden sociale media ook goede mogelijkheden om met klanten en geïnteresseerden in contact te komen.

Ontvangen en zenden
Maar dan wil ik direct de waarschuwing meegeven aan hen die denken dat ze sociale media als een zoveelste advertentiekanaal kunnen gebruiken. Als je als bedrijf alleen de zendmodus hanteert en al jouw nieuwste aanbiedingen op Twitter slingert dan kun je nog zoveel mensen gaan volgen, zij zullen jou niet gaan volgen. Hetzelfde geldt voor LinkedIn. Als jij alleen in de zendmodus staat dan zullen veel mensen dit direct aanvoelen. Sociale media, de term zegt het al verlangt een sociale houding en net als in het echte leven, zijn mensen die alleen maar vertellen en praten vaak minder interessant dan mensen die ook wel eens iets vragen en interesse hebben in diegene die tegenover hem staat. Hieronder staat een inspirerend Youtube filmpje van Eric Qualman, what’s in a name?, schrijver van het boek Socialnomics dat ik besteld heb en waar ik zaterdag mee ga beginnen met lezen.

Nederlands handboek
Ik zag vandaag op Twitter iemand die schreef over het Handboek Communities van Erwin Blom. In zijn boek geeft hij tal van best practices uit het rijke onlinemedialandschap en laat hij zien waarom bepaalde sites groot zijn geworden. Het boek is net uit en ik heb nog geen beoordelingen kunnen lezen, maar de geluiden over het boek lijken goed. Ik heb nog een groot aantal ongelezen boeken in de kast staan, maar zal het zeker niet nalaten om t.z.t. dit boek te bestellen en de bruikbare aspecten te gebruiken in mijn advieswerk. Een link naar het weblog vindt u hier.

Propositiehuis en Easy listening

In het tweede deel van de presentatie heb ik het propositiehuis besproken. Het propositehuis is een model waarin de propositie van een bedrijf of product onder de loep genomen wordt. In het model wordt in een paar simpele stappen zowel de externe als interne aspecten van een bedrijf of product onder de loep genomen. Het mooie van het doorlopen van dit model met mensen die elkaar nog niet kennen, zoals tijdens de workshop, is dat anderen heel onbevooroordeeld naar het verhaal van de ondernemer luisteren. In veel gevallen vind je zelf iets totaal vanzelfsprekend of sta je hier niet bij stil wat een buitenstaander echter wel doet. In eerste instantie wordt gekeken wie je doelgroep is en wat hun behoefte is. Deze twee aspecten vormen het fundament van het propositiehuis. Het laatste aspect van de externe analyse omvat wie je concurrenten zijn. Het interne deel bestaat uit wat jouw belofte is aan de klant. Deze belofte zal op een bepaalde manier onderbouwd moeten worden. Het dak van het propositiehuis wordt gevormd door het onderscheidend vermogen.

3 Reacties

  1. Beste Michiel,

    Ik hoop dat je opbouwende kritiek waardeert.
    Het is een stuk wat een beetje ontkracht wordt door de grammaticale fouten.
    Het leest ook niet lekker weg door de zinsopbouw.
    Verder is de informatie die je overdraagt zeker interessant.
    Ik hoop meer van je te lezen.

    Met vriendelijke groet,

    Mike Rynja

    • Dag Mike,

      Bedankt voor je reactie. Feit dat je de moeite en tijd neemt om dit terug te geven, geeft voor mij de goede intentie aan. Ik hoor graag welke fouten erin zitten.

      Groet

      Michiel

  2. […] – Boek Meisje van de Slijterij – Internetmarketing / e-marketing / webmarketing voor het MKB – Slimmer Vermarkten Vind ik leuk:LikeWees de eerste om post te […]

Geef een reactie

