Social Media, Beyond Tools

Social media, ik wordt op dit moment gebombardeerd met dit begrip en het feit dat ik al van een aantal social media tools gebruik maak, maakt het aantal berichten over het fenomeen er zeker niet minder op.

Conversation Prism

Kijk verder dan de technologie
LinkedIn, Twitter, Plaxo, Xing, webloggen, Youtube en noem alle andere sociale netwerkmogelijkheden maar op, veel mensen, waaronder ook veel MKB ondernemers, zien door de bomen het bos niet meer. Waar moet ik mij aanmelden? Waarom moet ik mij aanmelden. Veel technische termen. Ik merk dat veel mensen hierdoor afgeschrikt worden en hierdoor kansen en mogelijkheden laten liggen. Social media gaan voor mij niet over technologie. Feit is echter wel dat veel mensen die veel met technologie hebben als eerste gebruikmaken van deze nieuwe tools en dit kan mensen die minder hebben met technologie het idee geven dat het dan helemaal niets voor hen is. Technologie is een middel, niet meer en niet minder. Ik hoor ook nogal eens dat social media geen vervanger zijn van echt contact en ik ben het daar helemaal mee eens. Feit is wel dat social media wel een aanvullende rol kunnen spelen bij contact tussen mensen en het contact vaak zelfs kunnen verbeteren. Een ander feit is dat social media een beter beeld geven van allerlei sociale banden die ook bestaan zonder al deze tools. Social media bieden inzicht in deze verbanden/verbindingen en maken het daarnaast makkelijk om contact te krijgen en te houden. Ik krijg meer inzicht in waar mijn contacten mee bezig zijn of wat hen drijft en krijg voor mij gevoel een betere verbinding.

Strategie
Ik merk nogal eens dat bedrijven of personen iets willen met social media of ze zijn er al mee bezig maar eigenlijk geen strategie of doel hebben. Veel social media tools zijn heel erg leuk om je in te verliezen, zowel zakelijk als privé, maar voor je het weet ben je er uren mee kwijt. Vraag jezelf af wat je door middel van gebruikmaking van een social network wilt bereiken. Wil je in contact komen met mensen die je anders niet kunt bereiken, wil je informatie het web op slingeren? Er zijn 1001 dingen die je door gebruikmaking van alle tools zou kunnen realiseren, maar probeer jezelf de vraag te stellen wat het nut hiervan is en welk doel wil je bereiken.

Maatschappelijke ontwikkelingen
Volgens mij zijn er een aantal ontwikkelingen in de maatschappij gaande die beter zichtbaar worden door gebruikmaking van sociale media en deze ontwikkelingen worden volgens mij ook nog weer versterkt door sociale media. Collega’s van mij zijn met een aantal klanten op trendtour geweest en hebben daar een aantal trends gesignaleerd. Eerst dacht ik dat deze trends vooral gericht waren op de foodbranche, maar ik heb dezelfde conclusies getrokken naar aanleiding van andere bijeenkomsten en gesprekken in heel andere sectoren. Volgens mij is het volgende gaande.

1. Puur (Van Dale: bn, bw 1 zuiver, onvervalst: ~ goud 2 louter: ~ toeval)
Het wordt voor veel mensen steeds belangrijker dat een persoon, bedrijf of product puur is. De echtheid van personen en bedrijven komt steeds sneller bovendrijven en het internet draagt hier in sterke mate aan bij. Mijn collega Raymond Witvoet vat deze ontwikkelingen samen onder de begrippen transparantie en verbinding. Internet zorgt voor veel meer transparantie en als iemand, een bedrijf, product of dienst niet onvervalst is dan val je veel sneller door de mand.

2. Authentiek (Van Dale: bn betrouwbaar, geloofwaardig; echt)
In deze tijd van enorm aanbod, zijn we met zijn allen op zoek naar mensen, bedrijven, producten en diensten die betrouwbaar zijn. Door de enorme keuze wordt het steeds lastiger om een goede keuze te maken. Mede daardoor gaan we op zoek naar authenticiteit. Een goed boek dat over de onderwerp gaat is The Paradox of choice, van Barry Schwartz en een interessant filmpje van hem kun je vinden op Ted.com waarin het The Paradox of Choice uitlegt. Een ander goed boek over dit thema is Authenticity van Pine en Gilmore.

3. Passie (Van Dale: hartstocht, drift; hartstochtelijke liefhebberij
We zijn op zoek naar contacten, leveranciers, klanten, die passie hebben voor hetgeen ze doen. Het is hun passie om te creeeren, het is hun passie om te helpen et cetera. Met deze mensen willen andere mensen contact. Het valt mij op dat mensen die ergens echt gepassioneerd zijn, door anderen meer gewaardeerd worden dan anderen en dit in het bedrijfsleven bijvoorbeeld het vaak beter doen dan anderen.

4. Storytelling/vertellen (Van Dale: verhalend mededelen: een verhaal ~ 3 mondeling mededelen)
Het verhaal achter een persoon of bedrijf maakt voor mij dat ik mij veel beter kan identificeren met die persoon of dat bedrijf. Je weet meer over de achtergrond, geschiedenis. Gisteren was ik bij de Food Valley Conference is Ede en daar werd ik nogmaals bevestigd in dit gegeven. Hij vertelde dat een deel van het succes van zijn bedrijf Barilla in de Verenigde Staten voortkwam uit het feit dat Barilla zich niet alleen richt op de mond van de consument maar ook op hart en de geest van de consument. Men richt zich zowel op het fysieke en het emotionele van de klant door minder van het vertellen van het verhaal van Barilla. Ik heb al eerder geblogd over het boek Conversational Capital dat gaat over storystelling.

5. Connecting/verbinding (Van Dale: samenbinden; (innig) verenigen)
De mens is een sociaal wezen en wil graag onderdeel uitmaken van een groep. Dit gebeurt in real life (IRL) maar ook in de digitale wereld. Je wilt betrokken worden, je betrokken voelen bij een groep. Ik noem vaak het voorbeeld van de introductie van mobiele telefonie. Toen mensen gevraagd werd of ze behoefte aan een mobiele telefoon was het antwoord nee. Het succes van mobiele telefonie zat in de behoefte aan communicatie en hierbij speelde de mobiele telefoon een rol.

Punten met elkaar verbinden
Als je al deze trends in je achterhoofd houdt en je gaat dan de verschillende sociale netwerk tools op een rij zet, dan valt je misschien op dat de sociale netwerken allemaal op een bepaalde manier invulling geven aan de bovenstaande punten. Hyves verbindt mensen maar dan vooral op het privé vlak en richt zich vooral op jongere mensen. LinkedIn verbindt mensen in de zakelijk wereld. Twitter daarentegen heeft een sterkere communicatiefunctie. Op Youtube worden filmpjes gedeeld en op Iens.nl vertelt men elkaar welk restaurant men goed vond. Uiteraard is het zo dat social media niet voor iedereen bruikbaar of zinvol zijn. Laat je echter niet weerhouden door de technologie, bedenk wat jij persoonlijk of zakelijk wilt bereiken, kijk ons rond op de sociale netwerksites of laat je bijpraten door mensen die er al op zitten en beslis dan of het wel of niet wat voor je is. Hier onder staat de presentatie die ik 6 oktober 2009 bij het PuberMKB in Arnhem heb gegeven. Veel succes en misschien ontmoet ik je in de digitale wereld of in real life (IRL). Als laatste wil ik je wijzen op het boek Ondernemen met Sociale Media, dat een heel praktische handleiding vormt voor het gebruiker van sociale media als ondernemer.

2 Reacties

  1. […] artikelen op mijn weblog over social media Wat kan ik als ondernemer met Twitter? Social Media Beyond Tools Cijfers over bereik #gmsn op […]

Geef een reactie

