Inspiratiecongres Nieuwe Producten Bedenken

logo_innovatiecongres_175

Afgelopen dinsdag heb ik het Inspiratiecongres Nieuwe Producten Bedenken in Hilvarenbeek bezocht. Dit congres was georganiseerd door Gijs van Wulfen, schrijver van het boek Nieuwe Producten Bedenken.

Gehaast zijn versus inspiratie opdoen
Zoals vaak het geval is bij mij was ik voorafgaande aan het congres erg druk en had een erg gehaast gevoel en voor mijn idee eigenlijk geen tijd om het congres te bezoeken, maar ben gelukkig toch gegaan. Het eerste rustmoment ontstond toen ik van de parkeerplaats naar de Hilvaria Studios door een bos liep. Echt een mooie plek om een bijeenkomst te organiseren. Het congres werd geopend door Gijs van Wulfen en tot mijn verrassing zag ik een foto van mijzelf op het scherm verschijnen en werd ik bedankt voor het feit dat ik deze bijeenkomst op mijn weblog vermeld had. Toch altijd leuk een bedankje, hoe klein of groot ook.

Voorbereiden en vasthouden
De bijeenkomst werd geopend door Melvin Redeker, fotograaf en bergbeklimmer die verteld over de beklimming van Thalay Sagar, een berg in de Himalaya. Het mooie aan zijn verhaal was dat je analoog aan een bergbeklimmingsmissie een innovatietraject op dezelfde wijze kunt benaderen. Kernwoorden zijn onder andere, voorbereiden, verwacht het onverwachte en de waarde van een sterk team dat elkaar kent en vertrouwt.

Luisteren en loslaten
De tweede spreker van de dag was Anita Mooiweer, manager business development bij Sanoma uitgever. Zij vertelde een verhaal als verhalenvertelster over de totstandkoming van het blad Flow. Mooi aan dit verhaal was hoe goed ze naar de klant heeft geluisterd om precies hetgeen uit te gaan geven waar de lezeres op zit te wachten op het vlak van lekker in je vel zitten. Een ander belangrijk aspect zat in het feit dat zij tijdens dit proces zelf veel aspecten heeft los moeten laten en dit zelfde gold ook voor haar leidinggevenden.

Puur, authentiek en duurzaam
De derde spreker was Jos Schlaman. Jos is samen met zijn vrouw eigenaar van Bonbonatelier Schlaman. Jos heeft het bedrijf van zijn ouders overgenomen nadat hij eerst carrière had gemaakt in de elektronica retail. Jos gaf de presentatie in zijn koksbuis en in alles kwam naar voren dat hij kiest voor pure, authentieke en duurzame ingrediënten. In zijn verhaal kwam puurheid en authenticiteit zeer sterk naar voren en dat komt overeen met de belangrijkste conclusies die wij eerder uit de Syntens trendtour 2009 hebben getrokken.

De theorie van productinnovatie
De laatste spreker van de dag was Ton Langeler die afsloot met een presentatie over hoe nieuwe productideeën gerealiseerd kunnen worden. Zijn presentatie zette denkkader neer hoe productideeën gerealiseerd kunnen worden. Hij gebruikte hiervoor een model dat bestaat uit een drietal stappen: Zien, Verbinden en Doen en hij vergeleek dit met een melkkruk met drie poten waarvan je elke poot nodig hebt en bij het ontbreken van een poot valt deze om. Een plaatje dat bij mij is blijven hangen is een plaatje waarop je een telefoon met draaischijf ziet, een mobiele telefoon en een smartphone. Hoe vroeg ons welke innovatie de grootste push heeft gegeven aan de ontwikkeling van de telefoon en iedereen kwam met technische innovaties. Het antwoord was echter verrassend. Hij noemde de invoering van pre-paid als grootste innovatie die de mobiele telefoon een enorme push heeft gegeven. Dit benadrukt maar weer eens dat innovatie vele kanten kent.

Pitches
Naast een aantal presentaties was er een viertal bedrijven dat tussen de verschillende presentaties door een pitch gaf voor een zaal van ruim 100 mensen die zich bezighouden met innovatie. De eerste pitch was van Cock Meerhof, die het PowerPost concept heeft bedacht om straatlantaarns om te bouwen tot laadpunten voor elektrische auto’s. Ik vond het wel een originele benadering van het concept en het toeval wil dat Syntens samen met Alliander een ontwerpwedstrijd organiseert voor een oplaadpaal tijdens de Dutch Design Week. Maar waarom iets nieuws in de grond zetten, als er al iets staat dat misschien wel omgebouwd kan worden.

Voicemail, brainstormbus en e-learning en webinars
De andere pitches waren van Arthur Tolsma van Greetinq, Larry Köster van de Brainstormbus en Albin Bronkhorst van Eeccoon. Greetinq biedt gepersonaliseerd voicemail standaardteksten aan die op maat gemaakt worden voor diegene die belt. Dus als ik bel herkent de dienst mijn nummer en wordt ik met Michiel aangesproken. Arthur gaf aan dat op deze manier iets dat negatief geladen is, je krijgt iemand niet te spreken een positieve draai krijgt, want je voelt je speciaal. Larry Köster vertelde over de brainstormbus, een grote ombebouwde Amerikaanse schoolbus die omgebouwd is tot brainstormruimte. Op deze manier hoef je niet binnen je eigen bedrijf of een niet-inspirerend wegrestaurant te brainstormen, maar kun je naar een plek rijden die je inspireert of al rondrijdend brainstormen. De laatste pitch was van Eeccoon en zij bieden seminars en congressen via het web aan en doen dit bijvoorbeeld in de avonduren zodat de gebruikers van hun diensten hun tijd overdag efficiënter kunnen gebruiken en niet hoeven te reizen.

Geen tijd, wel gaan
Als innovatieadviseur spreek ik dagelijks met MKB-ers en tijd en het gebrek tijd en inspiratie zijn onderwerpen die vaak de revue passeren. Ik zeg dan vaak dat het niet gaat om tijd maar om prioriteit. Als je tijd wilt vrijmaken dan kun je tijd vrijmaken. Dit geldt uiteraard ook voor mij als innovatieadviseur. Het is goed om van tijd tot tijd te laten inspireren en een congres, bijeenkomst, seminar of een goed gesprek is hier de uitgelezen mogelijkheid voor. Ik had voor mijn gevoel geen tijd, maar ben blij dat ik gegaan ben want ik heb inspirerende presentaties gezien en met interessante mensen gesproken. Inspiratie komt niet altijd bij jou langs, maar je zult er zelf ook naar op zoek moeten gaan.

2 Reacties

  1. […] aan een beurs of event vaak weer maanden vooruit kan inzake inspiratie en interessante contacten. Vorig jaar ben ik ook aanwezig geweest bij het congres en is mij dit goed […]

  2. […] eerder vermeld op mijn blog, wil ik iets vaker tijd nemen om mijzelf te laten inspireren. Net als vorig jaar vond het evenement plaats bij de Hilvaria Studio’s in […]

Geef een reactie

