Wat is Twitter en wat kan ik (als ondernemer) hiermee?

Ik en Twitter

Ik ben al enige tijd geleden in aanraking gekomen met Twitter, maar heb er tot enige tijd terug niets mee gedaan. Ik ben iemand die eerst moet zien welk voordeel een tool als Twitter heeft voordat ik er echt mee aan de slag ga. Voor mij leek het vooral een hulpmiddel van mensen die zichzelf in de picture willen zetten en die berichten plaatsen over zaken waar de wereld niet op zit te wachten (mensen die bevestigd worden in hun vooronderstelling doorlezen!). Deze mening heb ik echter sterk bij moeten stellen, nadat ik zag dat Twitter van grote toegevoegde is voor collega’s en klanten die er gebruik van maken.

nudgelondon.com

Wat is Twitter en hoe werkt het?

Je kunt via internet of telefoon korte berichten (140 tekens, inclusief spaties) plaatsen op de Twitter site. Mensen die jou volgen krijgen deze berichten te zien en zo werkt andersom ook voor mensen die jij volgt. De berichten zijn over het algemeen niet gericht aan een persoon maar aan volgers en mensen die zoeken op termen die je in jouw bericht gebruikt. Het verzenden en ontvangen van berichten kan op meerdere manieren. Je kunt bericht versturen via de Twitterwebsite of één van de vele Twitter webapplicaties. Door het gebruik van smartphones met bijbehorende internetmogelijkheden heeft het gebruik van Twitter een enorme vlucht genomen. Twitter is nu anytime, anyplace geworden, alhoewel ik nu nog achter een laptop moet zitten omdat ik mijn Nokia E71 nog niet heb.

Niet alleen nieuws, juist niet!

Het gevolg van anytime, anyplace is dat informatie supersnel gedeeld wordt. Dit maakt Twitter tot een uiterst krachtig medium als het om nieuws gaat. Of het nu gaat om een brand van een sporthal in Arnhem of de crash op Schiphol. Twitter is echter meer dan alleen nieuws. Het deel dat onderbelicht blijft in de media, of wanneer wel belicht, sarcastisch beschouwd wordt, is het sociale deel. Gebruikers van Twitter zijn of raken betrokken bij de mensen die ze volgen. Een klant van mij gaf aan dat mensen die hij vanuit zakelijk oogpunt volgt, dichterbij komen te staan omdat hij meer inzicht krijgt in hetgeen hen bezighoudt. Als ik zie dat iemand met een project bezig is, of in het algemeen een vraag stelt waarop ik het antwoord weet, dan kan ik hierop reageren. Het mooie is dat je zelf aan het stuur zit, dus als het soort berichten of de hoeveelheid niet is wat je wilt, kun je deze mensen of organisaties zo weer uit je lijst halen en hou je het relevant en zinvol voor jezelf.

Onderwerpen volgen in plaats van mensen

Vaak wordt gedacht dat Twitter vooral gaat om het volgen van mensen. Dit is één component van Twitter. Interessanter is misschien zelfs om onderwerpen te volgen. Je kunt op de Twitter homepage of via applicaties zoals Tweetdeck, Hootsuite of Gravity zoekwoorden instellen en dan krijg je de tweets (twitterberichten) te zien waarin dat zoekwoord of meerdere zoekwoorden tegelijk genoemd worden. Op deze manier hoef je niet op zoek naar interessant nieuws, maar komt het nieuws naar jou toe. Ik maak onder andere gebruik van de volgens zoekwoorden of combinaties van zoekwoorden: Syntens, innovatie+mkb, innovatie. Op deze manier kom ik in aanraking met mensen die met dit thema bezig zijn en komen de juiste (nieuws)berichten naar mij toe.

Onderliggende trends en behoeftes

Mensen hebben behoefte aan sociale contacten, zowel offline als online en in combinatie. Internet maakt het mogelijk om gemakkelijk verbindingen te leggen met andere mensen. Daarnaast maakt internet deze verbindingen inzichtelijk. Een goed voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld LinkedIn. Tijdens Syntens presentaties hebben we eerder gesproken over verbinding en transparantie. Twitter verbindt mensen met elkaar, geeft inzicht in netwerken en daar bovenop biedt het een hele snelle en krachtige manier om te communiceren. Twitter is, zoals mijn Synten collega adviseur Raymond Witvoet het beschrijft, één van de weinige manieren van veel-op-veel communicatie.

Twitter network

Om te kunnen vermenigvuldigen zal je eerst moeten delen.

Laat ik voorop stellen, ik ben (nog) geen hardcore gebruiker van Twitter. Feit is wel dat ik vanuit een praktische insteek al wel bepaald heb welk nut Twitter voor mij heeft. Ik heb al eerder geschreven over het boek Conversation Capital. In dit boek wordt beschreven dat mensen graag het verhaal van een ander willen horen. Waar is hij of zij mee bezig, wat drijft hem of haar, welke nieuwtjes is deze persoon tegengekomen, welke vragen leven er etc. Ik zie op dit moment om mij heen dat de bedrijven die zich zichtbaar op durven stellen, diegenen zijn die beter presteren dan diegenen die dit niet doen. Ze delen met anderen waar ze mee bezig zijn, producten en diensten die ze ontwikkelen, problemen die er leven et cetera. Dit creëert een gevoel van openheid naar de buitenwereld en belangrijker nog, geeft een gevoel van betrokkenheid bij diegenen met wie deze zaken gedeeld worden. De mindset van deze bedrijven is belangrijker is dan de tools die ze hiervoor gebruiken. Opvallend is wel dat er op Twitter steeds meer bedrijven komen die dit niet snappen en op de “ouderwetse” manier hun commerciële ding proberen te doen op Twitter. Time will tell.

Ondernemen met Sociale Netwerken
Wij merken dat veel MKB bedrijven vragen hebben over wat sociale netwerken zijn, welke er zijn en dan wat men hier als ondernemer mee moet of kan. Wij hebben geprobeerd om een groot aantal van deze vragen te beantwoorden in een werkboek genaamd: Ondernemen met Sociale Netwerken. Dit is een praktisch werkboek dat zich specifiek richt op de MKB ondernemer. Klik op de volgende link voor meer informatie op klik op de volgende link om een werkboek te downloaden.

De 10 grootste Twitter missers
Naast vertellen hoe Twitter te gebruiken is het ook goed om te weten wat je vooral niet op en met Twitter moet doen. Op de website van Online results vindover je hier een mooi artikel. Klik op deze link om naar het artikel te gaan.

Dus de vraag die ik jou wil stellen is: Wanneer kan ik jou gaan volgen op Twitter en wat wil je delen met mij?

Bronnen: Artikel van Raymond Witvoet over Twitter, Wikipedia, Twitter, Yoan Blanc. Een andere bron die ik wil toevoegen is een post van Studio B&S waar ik op gewezen werd nadat ik op Twitter gemeld had dat ik deze nieuwe blogpost geschreven had. Via Yammer, een Twitter variant die alleen binnen een bedrijf gebruikt wordt werd ik nog gewezen op 21 commerciële Twitter tips. Artikel van Josien Kapma over Twitter. Sprout artikel over Twitter. Dutchcowboys met een post over Twitter in relatie tot MKB bedrijven. Special van Nuzakelijk over social media.

De volgende link verwijst naar presentaties van mij die ik op Slideshare heb geplaatst over het fenomeen social media en bij iedere week aan een groep ondernemers vertel: Presentaties Michiel Verheij

11 Reacties

  1. Ik gebruik Twitter al bijna sinds de opstartfase. Heb nog steeds geen enorme voordelen ontdekt. Behalve natuurlijk ‘shitmydadsays’.

    • Dag Kevin,

      Ik gebruik Twitter veel korter dus je zult denk ik meer weten van Twitter. Hetgeen ik geschreven heb is gebaseerd op de ervaringen van MKB ondernemers die ik gesproken heb en ervaring van collega innovatieadviseurs en uiteraard mijn eigen ervaringen. Je geeft aan dat je nog steeds geen enorme voordelen ondekt hebt, maar misschien heb jij andere wensen en verwachtingen van het gebruik van Twitter dan ik heb en dat is volgens mij ook alleen maar goed. Misschien is het ook goed om eens te kijken hoe iemand als Gary Vaynerchuk Twitter en aanverwante media gebruikt.

      Groet Michiel

      • Hoi Michiel,

        Na enige tijd met Twitter werken ben ik toch min of meer overstag gegaan. Twitter in combinatie met Twitterfeed en ping.fm is perfect!

  2. Hallo Michiel,

    Allereerst bedankt voor het interessante artikel en de verwijzing naar ons artikel “De 10 grootste Twitter-missers”. Misschien leuk om erbij te vermelden dat op onze site ook nog de handleiding “Haal meer uit Twitter: een handleiding voor Nederlandse bedrijven” gratis kan worden gedownload.

    Vriendelijke groeten,
    Wendy

  3. […] – Wat kan je als ondernemer of manager in het MKB met Twitter, hier meer uitleg: Wat is Twitter en wat kan ik hiermee? […]

  4. Twitter is zoveel perfect voor prive en zakelijk gebruik. Marketing via Twitter is een prima manier om snel en veel promotie te vergaren voor je site.

    Ik zie wel dat het zakelijke gedeelte het snel begint over te nemen van het prive gedeelte

  5. […] Met Sociale Netwerken Event: #GMSNEen bedrijfsplan / ondernemingsplan / businessplan schrijven?Wat is Twitter en wat kan ik (als ondernemer) hiermee?MKB ondernemers/ondernemingen groeien met sociale netwerken ZZP'er: van onbemind tot […]

  6. […] Wat is Twitter en wat kan ik (als ondernemer) hiermee? July 20097 comments 5 […]

  7. Paul Lups,

    Ik wil twitter gaan gebruiken omdat ik klassieke volvo oldtimers verhuur voor trouwerijen en speciale evenementen. Jonge mensen maken veelal gebruik van social media en dit lijkt mij een goed middel om ze te bereiken.

  8. Ik vond het boekje “zakelijk twitteren voor beginners”van Carlijn Postma erg handig.

Geef een reactie

