Slimme(re) Website

Hoe kan ik mijn website slimmer maken? Hoe kan ik mijn bedrijf het beste positioneren? Welke techniek kan ik gebruiken? Dit zijn vragen die ten grondslag lagen aan de workshop Slimmere Website die ik samen met Raymond Witvoet heb gegeven in het kader van de Slimmer Ondernemen reeks gegeven. Doel van de workshop was om MKB ondernemers te helpen en te wijzen op mogelijkheden om hun websites slimmer te maken. In veel gevallen ben ik vaak de sidekick van degene die de presentatie geeft en vul aan waar nodig of mogelijk. Deze keer waren de rollen omgedraaid, mede vanwege het feit dat Raymond afgelopen week op vakantie was.

Wat is je doel met de website?

Wederom was de opkomst goed met ruim twintig aanwezigen. We begonnen met een voorstelrondje en daarna zijn we de inhoud ingedoken. Bij het eerste deel van de presentatie lag de focus sterk op positionering en doelgroep. Te vaak merken wij als innovatieadviseurs dat bedrijven geen duidelijke keuze of strategie hebben waarom ze een website hebben, voor wie de website bedoeld is, de doelgroep en wat men wil dat bezoekers gaan doen op de website.

Identiteit van het bedrijf komt niet goed over door de website

Als ze vaak hebben we de driehoek uit Conversational Capital gebruikt: We ben je, wie zeg je dat je bent en wat zeggen anderen over je.  Ditzelfde geldt ook voor je website. Wat je als merk, bedrijf of als persoon zegt dat je bent, moet ook overeenkomen met jouw website. In de praktijk zie ik vaak dat er geen overeenstemming is tussen de bedrijfsidentiteit op de website en de identiteit van het bedrijf in de reële wereld. Dit is enorm jammer want veel mensen beoordelen een bedrijf op de eerste indruk die men krijgt op het web en dit is niet altijd de juiste.

Websitetechniek

Na het marketingdeel zijn we dieper ingegaan op techniek en randvoorwaarden die eraan bijdragen dat een website slimmer wordt. Onderdelen die behandeld zijn gingen onder andere over zoekmachinemarketing, Google analytics, webdesign, webdesign voor ouderen, landingpages, usability, accessibility en eyetrackingonderzoek van websites.

Websites van de aanwezigen

Raymond en ik hebben de verschillende websites van de workshopdeelnemers voorafgaand aan de workshop globaal onder de loep genomen. Na de pauze hebben we samen met de deelnemers hun websites doorgenomen en teruggegeven wat ons opviel. Ik vind dit altijd super om te doen omdat het heel interactief is. Het was sowieso een prettige groep deelnemers om voor te presenteren omdat men ook zelf met veel tips en aanvullingen kwam op onze presentatie.

Web 2.0

Als afsluiter van de workshop hebben we het één en ander verteld over web 2.0, wat het is en welke tools er momenteel vrij beschikbaar zijn. We noemen deze overdaad aan leuke ontwikkelingen, sites en tools ook wel de technology waterfall. Er wordt informatie over de deelnemers uitgestort als een waterval en het is volgens mij niet mogelijk om hier een groot deel van te onthouden. Als men nog in staat was nog iets op te nemen dan houdt dit tijdens de waterfall wel op en zie je de overdaad aan informatie bijna weer uit de mensen stromen. Mede daarom zetten we de presentatie ook online.

Netwerken

Mooi om te zien is dat er tijdens en na onze workshops veel genetwerkt wordt en dat er goede gesprekken plaatsvinden. Dit is naast het inhoudelijke aspect een ander belangrijk deel van onze Slimmer Ondernemen reeks. Ondernemers zien elkaar regelmatig, leren elkaar beter en gaan samenwerken. Ook dat is slimmer ondernemen. Hier onder vindt u de bewuste presentatie en ik wil alle deelnemers bedanken voor hun komst en bijdrage. Ik zag zojuist een leuke blogpost van Remco Janssen van I-BRIX op zijn website en heeft hij mij toegevoegd als LinkedIn contactpersoon. Daarnaast kreeg ik een heel leuke e-mail van Peter Rietberg van Ben&Wil over de workshop en hoe hij deze ervaren heeft en mede hierdoor zit ik met een big smile achter mijn laptop, zelfs nu ik administratie aan het doen ben, mijn favoriete bezigheid.

4 Reacties

  1. En daar gooi ik meteen nog even een veer achteraan. Ik ben echt in en door de workshops en onze sparringsessies gegroeid als ondernemer.
    Je slaat de spijker op zijn kop wanneer je stelt dat ook het netwerken steeds meer vorm krijgt. Voorheen had ik niet zoveel met netwerken, maar het is nu zowaar een kostbare en inspirerende vaardigheid van me geworden, waar ik veel plezier aan beleef. Thanks, ook voor Raymond en de andere collega’s.

    • Leuk om te lezen. Daar doen we het als adviseurs voor. We willen dat onze klanten een stap(je) verder komen.

  2. Beste Adviseur van het slimme web,

    Jullie Slimmer Ondernemen workshops van de afgelopen maanden hebben mij vooral 1 gevoel opgeleverd: INZICHT!! Elke week ’n andere workshop gerelateerd aan ’n marktconforme Ondernemersvraag, die ons Zelfstandig Werkenden, ’n heel stuk “Slimmer” maakte!
    7 juli wordt jullie dag van de compilatie! Alle workshops in 1 dag samen met coaching en andere Slimmere Vaardigheden!
    Gezelligheid naast Interessante Kennis!

    Cu soon!
    Grts, Jurgen (BeYondCare – 60 Zorgboerderijen)

    • Bedankt Jurgen,

      Als Syntens zijnde doen we aan klanttevredenheid onderzoek, maar dit soort uitspraken zeggen voor ons nog meer dan 1000 klanttevredenheid onderzoeken. Thanks

Geef een reactie

