MKB Innovatie Top 100 2009

Innovatie top 100

Afgelopen donderdag vond in het NEC stadion in Nijmegen de MKB Innovatie Top 100 plaats. De MKB Innovatie Top 100 is om consumenten en bedrijven te laten zien hoe innovatief het midden en kleinbedrijf is in Nederland en daarnaast is het ook bedoeld als stimulans om te innoveren. De MKB Innovatie Top 100 is een gezamenlijk initiatief van Syntens, het innovatienetwerk voor ondernemers, het ondernemersmagazine Bizz en het Octrooicentrum Nederland.

Mijn klanten

Naast dat MKB bedrijven zichzelf kunnen aanmelden, geven Syntens adviseurs bedrijven op die, volgens hen, in aanmerking komen voor een positie op de top 100.  Ik heb een aantal van mijn klanten opgegeven waaronder het bedrijf Guruscan uit Nijmegen. In 2008 is een klant van mij, Transelect als 76 geeindigd en als adviseur wil je natuurlijk altijd dat je klant in de lijst komt en bij voorkeur zo hoog mogelijk.

Guruscan

Ik heb de presentatie van de lijst gedeeltelijk via webcast gevolgd en helaas zaten hier geen klanten bij. Wat schetst mijn verbazing. De volgende ochtend wordt ik gebeld door Bart Verheijen van Guruscan om te melden dat ze 25ste geworden zijn in de top 100. Het blijkt dat het meest innovatieve bedrijf van Gelderland zijn en uiteraard vind ik geweldig dat ik de afgelopen anderhalf jaar dat ik men Guruscan contact heb, hier mijn steentje aan heb kunnen bijdragen.

De top 3

Agis Automatisering

Als eerste is geëindigd het bedrijf Agis Automatisering met de Cowmanager met SensOren. SensOren is een continu meetsysteem dat via het koeienoor continu vitale signalen meet. Dit gaat met behulp van de SensOor. Aan de binnenkant van het koeienoor bevindt zich een silicone houder waarin de chip geklikt kan worden. De chip meet vervolgens continu vitale signalen als temperatuur, activiteit, ademhaling, hartslag en herkauwen bij de koe en stuurt deze gegevens door naar een computer naar de telefoon van de agrariër.

StatiqCooling

Nummer twee is geworden StatiqCooling uit Rijssen. Zij hebben een energiebesparend koelsysteem op basis van diabatische koeling ontwikkeld. De StatiqCooler gebruikt water en lucht en geen andere koudemiddelen om te koelen. Het principe houdt in dat je met één ventilator in combinatie met dauwpuntkoeling zonder andere draaiende delen een installatie kunt laten lopen. Het bedrijf maakt alleen gebruik van kunststof, dit maakt dat de installatie niet afhankelijk is van de kwaliteit lucht die gekoeld moet worden.

Nautic Arm

De derde plaats op het ereschavot was gereserveerd voor Herbert ten Have Beheer bv, Dordrecht. Dit bedrijf heeft de Nautic Arm ontwikkeld. Het is een scharnierend mechanisme op het dek van een sleepboot dat het mogelijk maakt de hoogte van het daadwerkelijke trekpunt vrij te bepalen. Dit betekent dat de trekkracht van de sleeplijn niet langer helling of zelfs kapseizen van de sleepboot veroorzaakt. Toekomstige sleepboten kunnen daardoor smaller, sneller, energiezuiniger, comfortabeler en veiliger worden.

Geef een reactie

