Eyetracking voor websites

Ik heb vorige week gesproken met Robert-Jan van Diepen van DiepbiZniZ. We hebben gesproken over een nieuw concept dat hij in de markt wil gaan zetten. DiepbiZniZ Consulting is een bureau gespecialiseerd in eyetracking, emotiontracking (emotiemeting) en marktonderzoek met als doel het verbeteren van zowel online als offline uitingen.

eyetracking-lifestyle-magazine-21

Wat is eyetracking?

Eyetracking is het opnemen van de oogbeweging via een camera. Veelal wordt dit uitgevoerd met een zogenaamde eyetrackmonitor waarin een camera is gemonteerd die de oogbeweging opneemt. Hierbij neemt een persoon plaats achter de eyetrackmonitor waarna de camera in staat is om de oogbeweging op te nemen. De persoon in kwestie kan gewoon zijn hoofd bewegen zonder enige hinder. Daarnaast kan de persoon het toetsenbord en de muis gebruiken zoals hij/zij dat gewend is. Je zit dus net zoals je achter je eigen monitor zit met het verschil dat je oogbeweging wordt opgenomen. Je merkt hier niets van. In de Eyetracking video kan je zien hoe de oogbeweging eruit ziet.

Wat kun je met eyetracking?

Met behulp van eyetrackingonderzoek kan de gebruiksvriendelijkheid van een website of applicatie verbeterd worden, kan de conversie van een webwinkel verhoogd worden, kunnen de belangrijkste onderdelen van een folder of e-mail nieuwsbrief goed in beeld gebracht worden. Ik kreeg deze week een nieuwsbrief van Robert-Jan en daar stond een leuk voorbeeld in van Eyetracking. Hieronder zie je het voorbeeld.

Gezichten zijn aandachttrekkers volgens eyetracking onderzoeken

Gezichten zijn belangrijke aandachttrekkers op advertenties en websites. Uit eyetracking onderzoeken blijkt altijd dat respondenten naar gezichten kijken: of ze nu mooi of lelijk zijn. Met dit gegeven kan je dus je voordeel doen. eyetracking-baby-1
Over het beïnvloeden van het kijkgedrag kun je op de site van DiepBiZniZ meer lezen. Hier een voorbeeld. Wanneer je een persoon naar een product laat kijken verandert het kijkgedrag onmiddellijk.

eyetracking-baby-2

De baby kijkt in de tweede versie naar de header en zie daar het effect. De rechterkant van de advertentie laat zien dat hier langer naar is gekeken. Zowel de header, de begeleidende tekst als het merk krijgen veel meer aandacht. De baby, hoe schattig ook, krijgt vervolgens minder aandacht. Gezichten kunnen je dus helpen ervoor te zorgen dat mensen datgene bekijken waarvan jij wil dat ze dat bekijken. Met de resultaten uit dit onderzoek kan je dus direct het kijkgedrag op je website maar ook op advertenties beinvloeden.

Interessante artikelen inzake eyetracking

Wikipedia
Sync
Eyetracking Methodology Boek op Bol.com

2 Reacties

  1. […] met daarop een eyetrackingheatmap. Ik heb hier eerder al iets over geschreven. De link vind je hier. Dit is een plaatje met daarop een beeld hoe mensen naar een website kijken. Hoe feller de kleur […]

  2. mooi artikel, je ziet dit ook terug in de fotografie en uiteindelijk ook in de kunst,
    wat is interessant?, wat trekt onze aandacht?
    mooi om daar ook een keer gefundeerde uitspraken over te kunnen doen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: