Crisis……..

3-aapjes

C….s, ik kan het woord niet meer horen, iedereen heeft het erover en vooral de media mag graag zo vaak mogelijk het woord laten vallen in verslagen en bulletins. Ik pas zelf op met de mate hoe vaak ik het woord zelf gebruik. Als ik het woord meer dan, laten we zeggen 5 keer in 5 minuten, op de autoradio hoor dan wil ik nog wel eens een CDtje erin drukken. Wat dat betreft ben ik soms als één van de apen uit het plaatje hierboven. Ik hoor of zie soms even niets. Ik heb mijn eigen crisis en dat is hoe vol mijn agenda zit en hoe druk mijn klanten zijn en hoe lastig het is om alles af te krijgen.

Drukte bij klanten
Bij heel veel klanten die ik bezoek vraag ik tussen neus en lippen door het het momenteel in de markt gaat. Van heel veel klanten krijg ik te horen dat men heel erg druk is en dat men vaak vol zit qua capaciteit en dat er zelfs personeel aangenomen moet worden. Ik denk dat het voor een groot deel te maken heeft met de sectoren waarin ik hoofdzakelijk actief ben, want dit zijn de creatieve economie en de food/agro sector. Naast bedrijven in deze sectoren zie en lees ik  regelmatig verhalen over bedrijven uit andere sectoren die het ondanks de c….s goed doen. Voorbeelden zijn onder andere Van Eck Metaaltechniek, Damen Shipyards, Arplas Systems. Ik las recentelijk ook een artikel in Trouw met positieve geluiden. Ik denk dan YES!, ze zijn er wel, ik moet alleen veel beter mijn best doen om ze te vinden tussen alle onheilstijdingen. Recentelijk stond er een artikel in Sprout getiteld “Schijt aan de kredietcris” en dan mag ik dit artikel ook graag pontificaal neerleggen zodat iedereen die bij mij in mijn kantoor komt het kan zien.

Ja maar of Ja en
Ja het gaat voor veel bedrijven slecht, maar er zijn ook wel degelijke positieve geluiden te horen, alleen moet je momenteel je oren en ogen heel goed open houden om ze ook te horen en zien. Ik ben sterk gefocust op positieve geluiden en probeer deze ook te versterken en aan anderen te laten horen. Ik sprak vanochtend een ondernemer die vertelde dat nu nog meer dan anders het moment was om je bedrijf kritisch onder de loep te nemen en waar mogelijk te innoveren.

Ik zou ervoor pleiten om ja maar bezwaren om te zetten in ja en kansen/mogelijkheden. Een voorbeeld hiervan is de bijeenkomst die recentelijk gehouden is in Ulft door Achterhoekse bedrijven hoe de c….s te lijf te gaan. Mocht u als bedrijf ook deze positieve instelling hebben en geholpen willen worden om met deze positieve instellingen tot positieve resultaten en innovaties te komen neem dan contact op met Syntens.

2 Reacties

  1. Helemaal eens met de ondernemer die het moment aangrijpt om intern de boel aanpakt. Zelf ben ik het afgelopen jaar gestart met het realiseren van een langgekoesterde wens: ‘Bookm’, (http://www.bookm.nl / http://www.slideshare.net/michaellammers/gelderlander-17-februari-2009). Daar was ik zonder de ‘c…s’ wellicht niet aan toegekomen. Er is denk ik vaak wel een manier om de omstandigheden naar je hand te zetten en er dan weer vol voor te gaan. Je moet je alleen niet blindstaren op de negatieve kant, maar juist de mogelijkheden zien.

  2. Dag Michaël,

    Ik zag op Linked In het Gelderlander artikel, heb hem uitgeprint en even rustig de tijd (tekort momenteel) genomen om het eens door te lezen. Mooi verhaal!

Geef een reactie

