Tien trends in functional foods

Goud-in-handen

Door de recessie beoordeelt de consument functional food kritischer, meent het Britse onderzoek- en adviesbureau ‘New Nutrition Business’. Binnen de groep functional food zullen de producten met een direct effect het best presteren. Dit staat in het onlangs verschenen rapport ‘Ten Key Trends in Food, Nutrition & Health 2009’.

Functional Food
Tot de productgroep functional food behoren energiedrankjes en producten ter bevordering van de spijsvertering. Zo vallen in Japan 10 energie- en spijsverteringsproducten onder de 20 grootste functional foodmerken. Zowel Activia als Actimel wordt daarbij gerekend tot de producten die de spijsvertering zeggen te verbeteren.

Omega 3
In Australië mislukte de introductie van met omega-3 verrijkte melk. ‘New Nutrition Business’ verklaart dat omega-3 weliswaar een waardevol voedingsbestanddeel is, maar dat het geen invloed op de fitheid van mensen heeft.

De top tien
Voor 2009 bestaat de top tien van voorspelde megatrends op het gebied van voeding en gezondheid uit:

  • producten voor een goede spijsvertering;
  • effectiviteit;
  • gewichtsbeheersing;
  • energie;
  • natuurlijke producten;
  • fruit als functional food;
  • functional food voor kinderen;
  • gezonde snacks;
  • de trouwste consumenten om de recessie te doorstaan;
  • verpakkingsinnovaties.

Daarnaast zijn er nog enkele microtrends, zoals beweging, omega-3 huid en schoonheid, ‘mood food’ en antioxidanten.

bron: EVD

Functional Foods volgens Wikipedia

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: