Wat nou MVO?

De kaart van MVO

De illustratie hierboven is gemaakt door Wim Euverman, om de afbeelding geheel te bekijken, rechter muisklik en ‘Afbeelding bekijken’ selecteren. De afbeelding is met toestemming van Wim Euverman gebruikt. Meer illustraties van hem kunt u vinden op zijn website.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), duurzaamheid, ecologie, milieu, et cetera, et cetera, et cetera. Dag in dag uit worden deze termen over ons uitgestort. Wat houden ze nu eigenlijk in? Wij zien als Syntens adviseurs meer en meer MKB bedrijven worstelen met deze zelfde vraag. Zodoende ben ik eens iets dieper op de materie ingedoken om voor mijzelf een scherper beeld te krijgen van de thema’s.

Eerder verschenen op mijn weblog
Op mijn weblog ben ik al eerder ingegaan op onderwerpen (Groente en Fruitkalender, Carbon Footprint, Chief Carbon Officer) die samenhangen met CO2 uitstoot, een onderdeel dat je onder de P van Planet kunt scharen van People, Planet, Profit. Deze drie woorden worden meestal gebruikt als de term MVO voor de dag gehaald wordt.

4 P’s
Omdat ik een vraag kreeg van een klant die met MVO aan de slag wil, ben ik eens met Mark Veldpape van het bedrijf Questionmarks om de tafel gaan zitten om het eens te hebben over MVO. Hij heeft hierover heel veel zinnigs te vertellen. Bij MVO wordt vaak gesproken over DE drie P’s: People, Planet, Profit. Één van de eerste zaken die hij noemde, was dat hij spreekt over vier P’s in plaats van drie. De P van People staat voor je personeel binnen het bedrijf, maar ook mensen buiten je bedrijf op wie je direct en indirect invloed uitoefent. Dan is er de P van Planet, de planeet, het milieu waar je als bedrijf invloed op uitoefent. Volgens de theorie zul je als persoon/bedrijf er naar moeten streven om zo min mogelijk schadelijke invloed te hebben op het milieu. De laatste van de drie P’s is de P van Profit, de voortbrenging en economische effecten van goederen en diensten. Naast People, Planet, Profit voegt Mark de P van Pleasure toe, oftewel de P van plezier. Je moet als bedrijf plezier hebben in het uitdragen en uitvoeren van activiteiten die samenhangen met MVO.

MVO doen of MVO zijn
Een ander heel belangrijk punt waar we over gesproken hebben is dat wanneer je als bedrijf met MVO aan de slag wilt, je niet MVO moet doen maar MVO moet willen zijn. Er zijn op dit moment veel bedrijven zoekende of en zo ja wat men met maatschappelijk verantwoord ondernemen zal gaan doen. Er is, voor zover ik het kan inschatten een groep die dit vooral doet omdat het commercieel aantrekkelijk is voor hen, maar het wordt waarschijnlijk niet in de kern van het bedrijf verankerd. Mijn idee is dat als je met thema aan de slag wilt, het onderdeel van je organisatie moet zijn en geen sausje dat je er overheen giet. Als het een sausje is krijg je je personeel niet mee en daarnaast zal de buitenwereld snel genoeg zien dat je niet “echt” bent en dan zal het zich tegen je keren.

Financieel versus sociaal
Er wordt door overheid, bedrijven en consumenten als men aankopen doet vaak vooral gekeken naar wat men betaalt en wat men er direct voor krijgt. De zogenaamde return on invest (ROI) moet goed (en vaak snel) inzichtelijk zijn. Als je MVO en alles wat hiermee samenhangt bekijkt, dan lijken andere motieven ook heel belangrijk te zijn bij een aankoop. Waar in het eerste deel vaak de zogenaamde financieel economische belangen de boventoon voeren, lijkt dit bij maatschappelijk verantwoord ondernemen niet het geval te zijn. In dit tweede geval zijn ook sociaal economische aspecten belangrijk en willen klanten deze ook op een goede manier ingevuld zien. Het bedrijf in kwestie zal invulling moeten geven aan “zachtere” onderwerpen die niet altijd te kwantificeren zijn, maar waar klanten vaak wel voor willen betalen. Daarnaast is de terugverdientijd, de ROI, veel minder goed zichtbaar en dit maakt het minder grijpbaar.

Wanneer 100%?
In tegenstelling tot bijvoorbeeld ISO is er geen 0 of 100% goed te bepalen voor MVO. Er zijn geen checklijsten die je kunt afwerken en dan een 100% score halen. Het gaat er bij dit thema vooral om wat jij er zelf van vindt. Welke maatregelen wil je als ondernemer nemen om duurzamer te opereren en positiefs blijvends achter te laten in plaats van iets negatiefs blijvends?

Vanuit Syntens zal in april een project gestart worden dat heet MKB Doe Mee en dat is gericht op duurzaamheid binnen de maakindustrie. Syntens licht uw bedrijf door en maakt een duurzaamheids stappenplan op basis van de mogelijke kansen voor uw bedrijf. Mocht u meer willen weten over dit project of wat Syntens op een andere wijze voor u kan betekenen, neem contact met mij op.

Hier onder vind u een aantal links naar sites die te maken hebben met MVO.

Wikipedia
Syntens
Duurzaam MKB
MVO Nederland
MKB Nederland
Ministerie van Economische Zaken

Eén reactie

  1. Ha Michiel,
    Bedankt voor de aandacht in je weblog voor dit onderwerp.
    Grote klasse overigens hoe mooi compact je het heb omschreven.
    Moeten we niet samen een boek of een artikel hierover gaan schrijven ofzo?😉

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: