Slimmer Netwerken

Netwerk

Of u nu onderneemt in de nieuwe media, gaming, ICT, mode, marketing of design, vaak keren dezelfde vragen terug: hoe onderscheid ik me in de markt, hoe haal ik slim nieuwe klanten binnen, hoe financier ik mijn project en… hoe stuur ik projecten zodanig dat er uiteindelijk slim geld wordt verdiend?

Slimmer Ondernemen
Rondom deze vragen organiseert Syntens een reeks van workshops ‘Slimmer Ondernemen’. MKB ondernemers krijgen handvatten aangereikt om hun innovatievermogen te vergroten. Er is daarnaast volop ruimte om te klankborden met collega-ondernemers. Gisteravond heeft bij Syntens in Arnhem de workshop Slimmer Netwerken plaatsgevonden reeks Slimmer Ondernemen.

Verdieping
Bij netwerken wordt er veelal gedacht aan de standaard borrels en bijeenkomsten. Wij zien netwerken echter puur als het in contact treden met mensen niets meer in niets minder. Het eerste deel van de presentatie werd door mijn collega Raymond Witvoet behandeld en daarin wilden wij de mensen een beeld geven van wat er momenteel gaande is in de samenleving en wat de invloed hier van is op netwerken. Er is in de huidige samenleving, mede door internet, steeds meer transparantie en zichtbare verbinding. Deze gegevens hebben hun invloed op het netwerken. Alles is zichtbaar en je kunt je niet meer verschuilen.

Verbinding en transparantie
Met verbinding en transparantie in het achterhoofd hebben we gebruik gemaakt van een model uit het boek Spreken is Goud. In dit model wordt er gesproken over 3 zaken: Wie je bent, Wie je zegt dat je bent en Wie anderen zeggen dat je bent. Volgens de theorie zouden deze 3 aspecten heel dicht bij elkaar moeten liggen. Door verbinding en transparantie worden mogelijke verschillen tussen de 3 assen genadeloos blootgelegd en dit heeft zijn invloed als je aan het netwerken bent.

Netwerken met een strategische basis
In het eerste deel van de presentatie zijn ondernemers gewezen op het feit dat er aan netwerken een strategie ten grondslag moet liggen. Vaak gebeurt het dat ondernemers maar willekeurig aan het netwerken zijn, zonder na te denken over wat men wil bereiken, wie men wil bereiken en hoe dat bereikt kan worden. Netwerken kost tijd en dan is het zaak om te zorgen dat je zo effectief en efficient mogelijk hiermee en de slag gaat.

Oefening, Tips en trucs
Het eerste deel van de presentatie werd afgesloten met een oefening waarin ondernemers met elkaar in gesprek gingen over hoe zij netwerken en in wilde netwerken zij actief zijn. Na de pauze nam ik het tweede deel voor mijn rekening waarin we een overzicht hadden samengesteld van tips en trucs, do’s en don’ts die samenhangen met netwerken. Al met al vonden de ondernemers Raymond en ik het een zeer geslaagde workshop en reed ik met een voldaan gevoel terug naar huis. De workshop was dusdanig snel volgeboekt, zodat we besloten hebben om de workshop te herhalen. De herhaling van de workshop vindt dinsdag 17 februari plaats en u kunt zich hier aanmelden

De presentatie staat hier online. De foto’s zijn hier te vinden. Een interessant boek inzake netwerken is The Wealth of Network van Yochai Benkler.

Geef een reactie

