“Spreken is goud – Maak je merk spraakmakend”

spreken-is-goud
Conversational Capital
Ik heb enige tijd terug een voorpublicatie gelezen van het boek Conversational Capital. Aan mij en een aantal collega Syntens innovatieadviseurs was gevraagd om onze mening te geven over het boek voor het op de Nederlandse markt verscheen. Er is nu Nederlandse vertaling van het boek: Spreken is goud. In dit boek wordt aan de hand van een aantal voorbeeld bedrijven en producten (onder andere Cirque du Soleil, Adidas en Red Bull) uitgelegd welke aspecten een merk spraakmakend maken. Deze aspecten zijn ook zeer bruikbaar voor het MKB.

Unieke ervaring
Massamarketing is al jaren geleden dood verklaard. Het is veel effectiever om uw klanten een unieke ervaring te bieden en er vervolgens voor te zorgen dat ze die ervaring delen met anderen. Consumenten vertrouwen immers meer op elkaars oordeel dan op de boodschappen van degene die hun iets wil verkopen. Bertrand Cesvet noemt deze eigentijdse versie van mond-tot-mondreclame Conversational Capital. Hij legt in ‘Spreken is goud’ uit hoe het werkt, wat u ermee kunt bereiken en hoe u het inbouwt in de producten en diensten van uw eigen bedrijf. Na lezing van dit boek weet u hoe u consumenten tot ambassadeurs van uw merk maakt, die er echt in geloven en er over praten.

Mond-tot-mondreclame
“Mond-tot-mondreclame is meer dan alleen een marketinginstrument, het is iets wat elke dag voor je hele bedrijf van belang is. ‘Spreken is goud’ laat je zien hoe je met het domino-effect van mond-tot-mondreclame niet alleen je sales kunt opschroeven, maar ook een merk kunt bouwen.

Drivers
De acht drivers van Conversational Capital zijn:

  • Rituelen
  • Exclusief productaanbod
  • Mythes
  • Relevante zintuiglijke uniekheid
  • Iconen
  • Stamverbanden
  • Instemming van anderen (Endorsement)
  • Continuiteit

Hoe kan Syntens u hiermee helpen
Een beperking van het boek is dat het vooral beschrijft hoe deze acht punten ingevuld zijn door bestaande merken en niet beschrijft hoe je dit zou moeten invoeren. Dit is echter geen groot probleem, want de lezer van een boek kan vaak zelf al wel invullen of zijn of haar bedrijf invulling geeft aan de acht punten en als hier geen invulling aan gegeven wordt hoe je dat zou moeten doen. Het boek is dun en relatief snel uit te lezen. Het uitwerken van de verschillende punten voor je eigen bedrijf is echter niet één, twee, drie uitgevoerd. Mocht je hier hulp bij willen gebruiken dan kun je uiteraard contact opnemen met mij en zal ik kijken of ik of één van mijn collega’s hierbij kan helpen.

Achtergrond Bertrand Cesvet
Bertrand Cesvet is directeur en hoofd strategie van SID LEE, een Commercial Creativity bureau met vestigingen in Montréal en Amsterdam. Meer informatie over het boek kun je vinden op http://conversationalcapital.com/. Hier is ook de mogelijkheid om in discussie te gaan met de schrijver.

Spreken is goud ISBN nummer: 9789043017206

3 Reacties

  1. […] al wel bepaald heb welk nut Twitter voor mij heeft. Ik heb al eerder geschreven over het boek Conversation Capital. In dit boek wordt beschreven dat mensen graag het verhaal van een ander willen horen. Waar is hij […]

  2. […] door minder van het vertellen van het verhaal van Barilla. Ik heb al eerder geblogd over het boek Conversational Capital dat gaat over […]

  3. […] Massamarketing is al jaren geleden dood verklaard. Het is veel effectiever om uw klanten een unieke ervaring te bieden en er vervolgens voor te zorgen dat ze die ervaring delen met anderen. Consumenten vertrouwen immers meer op elkaars oordeel dan op de boodschappen van degene die hun iets wil verkopen. Bertrand Cesvet noemt deze eigentijdse versie van mond-tot-mondreclame Conversational Capital. Hij legt in ‘Spreken is goud’ uit hoe het werkt, wat u ermee kunt bereiken en hoe u het inbouwt in de producten en diensten van uw eigen bedrijf. Na lezing van dit boek weet u hoe u consumenten tot ambassadeurs van uw merk maakt, die er echt in geloven en er over praten. Meer info over dit boek? Kijk op: Managementboek.nl of Blog Michiel Verheij (Syntens) […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: