Wat kan een mkb’er nu met webloggen/bloggen?

Schrijver

Blog08
24 oktober jongstleden vond Blog08 plaats, een internationale blogconferentie in Nederland. Gerenommeerde bloggers uit binnen- en buitenland lieten bezoekers zien hoe zij weblogs het beste kunnen inzetten als onderdeel van hun marketing- en communicatiemix. Voor MKB ondernemers kan dit informatie zijn die hun verkoop uiteindelijk positief beinvloedt.

Webloggen voor het midden en kleinbedrijf (MKB)
Ik vertel MKB ondernemers regelmatig wat er zoal op internet gebeurt en webloggen is één van de aspecten die ik noem. Vaak krijg ik dan de vraag hoe webloggen kan bijdragen aan het bedrijfsresultaat. Als men al bekend is met webloggen, dan krijg ik te horen dat men van mening is dat webloggers over privé zaken webloggen, actief zijn bij grote bedrijven of heeft de weblogs niet als doel om commercieel bij te dragen aan het bedrijfsresultaat.

Weblog van een innovatieadviseur
Ik ben zelf begin dit jaar begonnen met webloggen om meer kennis te delen. In plaats van alleen mondeling kennis te delen, doe ik dit nu ook via het internet. Mijn doel is om MKB ondernemers en collega’s te bereiken met mijn weblog. Door mijn weblog hebben ook verschillende bedrijven en instanties contact met mij opgenomen en ik heb hen geholpen met advies en bruikbare contacten. Deze rol kan een weblog ook spelen voor een MKB ondernemer. Je kunt in contact komen met een klant, een leverancier of andere geinteresseerde.

Authenticiteit
Wie ben ik? Hoe sta ik in de wereld? Wat inspireert mij? Waar krijg ik energie van? In een tijd waar consumenten, klanten en relaties steeds meer behoefte hebben aan authenticiteit en transparantie, is een weblog een medium dat past bij deze tijdsgeest. Een weblog maakt het mogelijk dat communicatie tussen jou(w bedrijf) en jouw klanten twee kanten op gaat. Het is niet alleen zenden, maar ook ontvangen.

Beleving rond uw merk, producten/diensten of bedrijf
Kleinere bedrijven beschikken over het algemeen niet over grote budgetten, hebben geen of weinig tijd voor acquisitie en de kans dat hun persbericht de juiste kanalen bereikt, is relatief klein. Je zult dus creatief moeten zijn en als het ware jouw eigen mediakanaal moeten creëren. Bedrijven staan vaak niet te trappelen om aan de slag te gaan met een weblog. “Hun houding wordt bepaald door angst en onwetendheid. Ze zien de voordelen niet en zijn vooral bang dat de kennis, hún kennis, naar buiten wordt gebracht. Terwijl dáár juist de kracht van weblogs ligt. Weblogs zijn niet alleen een ideale manier om te zorgen voor kennisdeling van je medewerkers onderling, maar zijn ook van invloed op de reputatie van je bedrijf. Op een blog kun je als ondernemer beleving rondom een product creëren. Stel dat je tuinmeubelen verkoopt, hoe kan je dan via een blog laten zien aan potentiële klanten dat u verstand van zaken heeft? Bijvoorbeeld door elke week een tip te publiceren over het inrichten van tuinterrasen. En waarom zou als slager niet elke vrijdag een recept die mooi op de aanbieding van die dag aansluit online zetten? Attendeer jouw klanten er op met een simpel briefje op de deur of een brief in de bus, en voor u het weet heeft jouw blog tientallen terugkerende bezoekers.

Passie en discipline
Als ondernemer moet je bloggen omdat je het leuk vindt, niet omdat het moet. Belangrijk is dat je regelmatig je blog bijwerkt. Anders dan wordt het zoals het plaatje op mijn eerste blogpost op mijn weblog. Als je je blog niet bijwerkt dan komen de bezoekers niet terug. Ik kan uit eigen ervaring spreken, dat als ik een tijd minder berichten plaats, het aantal bezoekers afneemt. Het werkt hetzelfde als de nieuwsknop op een website, als er geen berichten staan komen mensen niet terug. Een ander aspect is dat u zich als ondernemer open moet durven stellen. Een blog is een laagdrempelige directe manier van communiceren waarmee je direct kunt communiceren, maar lezers ook met jou en soms zullen er reacties komen waar je het niet mee eens bent.

Wijn
Een goed voorbeeld van een Nederlands weblog is het meisje van de slijterij. Petra de Boevere, sinds 1993 eigenaresse van Slijterij-Wijnhandel de Vuurtoren in Breskens, bewijst al sinds 2003 dat bloggen over haar assortiment goed is voor de verkoop. Van heinde en verre reizen mensen naar Breskens of kopen ze drank via de virtuele winkel, puur omdat ze Petra’s wijntips al tijden trouw volgen.

Explosieve verkoopstijgingen
Een ander voorbeeld is Hugh MacLeod, een excentrieke blogger uit Texas die sprak op BLOG08. Hij hielp de Londense kledingmaker Thomas Mahon op Savile Row met het verkopen van maatpakken in New York. Na enkele weken bloggen op Englishcut.com pikte The New York Times het nieuwtje op. Een verdrievoudiging van de verkoop in een half jaar was het gevolg. Momenteel oefent MacLeod zijn blogmarketingtactieken op Stormhoek uit, een Zuid-Afrikaans wijnmerk. Zijn opdracht? Stormhoek boven de grijze massa laten uitsteken. Sinds hij het bedrijfje adviseert, zijn de verkopen vervijfvoudigd.

Bronnen: deOndernemer.nl
Blog08
Bas van de Haterd
naarvoren.nl

Interessante websites inzake webloggen:
Wikipedia
Frankwatching
Jaap Stronks
Ius Mentis
Enthousiasmeren

Geef een reactie

