Ondernemersdag Multifunctionele Landbouw

Uitnodigingsplaatje voor ondernemersdag multifunctionele landbouw in Bathmen

Afgelopen vrijdag heb ik de ondernemersdag multifunctionele landbouw, die plaatsvond bij Boode in Bathmen, bezocht. De dag werd georganiseerd door de Taskforce Multifunctionele Landbouw, LTO Noord en Wageningen UR. De dag was bedoeld voor ondernemers in de multifunctionele landbouw die willen doorgroeien en professionaliseren. Er vonden verschillende workshops en lezingen plaats. Syntens gaf ondernemers de mogelijkheid om hun producten door verschillende experts (verpakking, concept) te laten beoordelen en daarnaast gaven ze advies voor mogelijke verbeteringen.

Lezingen
Er waren lezingen van Klaas Jan van Calker, CONO Kaasmakers, over de vertaalslag van maatschappelijke trends naar ondernemerschap aan de hand van het voorbeeld van Beemster kaas en Ben en Jerry’s ijs en voor Harald Droste van Droste’s Dineren en Logeren in Tubbergen. Ik was helaas niet in de gelegenheid om de lezing van Klaas Jan Calker bij te wonen. Wat opviel tijdens de lezing van Harald Droste was het denken vanuit de klant. Klantgericht denken is één van de belangrijke punten voor multifunctionele ondernemers uit de landbouw. Nog te vaak zie ik in de praktijk dat ondernemers een product hebben en dit in de markt zetten zonder na te denken voor wie dit product is en of er al niet voldoende soortgelijke producten op de markt zijn.

Ondernemers
Een ander punt dat mij opviel was dat er verschillende zeer goede ondernemers waren die zeer professioneel hun bedrijf runnen. Een ander opvallend punt was dat er zeer veel dames aanwezig waren op de ondernemersdag. Bij veel andere bijeenkomsten is het overgrote deel van de deelnemers man, maar afgelopen vrijdag was de verhouding volgens mij fifty fifty. Vrouwelijke ondernemers hebben bepaalde ondernemende kwaliteiten die volgens mij zeer bruikbaar zijn in de multifunctionele landbouw.

http://www.hoeligtmijnboerderijerbij.nl
Mij was gevraagd een lezing te geven over hoe ondernemers uit de multifunctionele landbouw meer uit het website kunnen halen. De lezing had de naam http://www.hoeligtmijnboerderijerbij.nl, hoe ligt uw digitale erf er bij? Mijn kernboodschap was dat ondernemers ook hier moeten leren denken vanuit hun klant. Klanten maken (veel) gebruik van internet en vaak is dit het eerste contactmoment dat een klant met jouw bedrijf heeft. Als de website een onvolledig of verkeerd beeld geeft van het bedrijf is dat het beeld dat blijft hangen bij de klant. Hier onder vindt u de presentatie.

Effect van film
Daarnaast heb zie je hieronder ook het filmpje dat ik tijdens de presentatie ook heb laten zien. Doel van dit filmpje was om ondernemers te laten zien wat je met film op internet kunt en dat er al 6 miljoen mensen naar dit fimpje hebben gekeken. De fabrikant van de blenders zocht manieren om een oninteressant product te promoten en is toen begonnen met het blenden allerlei zaken en heeft hiermee een grote fangroep gerealiseerd.

Ondernemers die vragen hebben naar aanleiding van de ondernemersdag of mijn presentatie kunnen contact opnemen op mlv@syntens.nl

4 Reacties

  1. Hoi Michiel,

    Was een interessante workshop over mijn digitale erf. Ik ga mijn digitale erf zeker meer toekomst gericht en klantentrekkend maken!

    Wie weet tot ziens!
    Lisanne

  2. […] ik gesproken met Alaine Kruithof van het bedrijf Natuurlijk Goed. Ik heb Alaine ontmoet tijdens de Ondernemersdag Multifunctionele landbouw in Bathmen. Ze heeft mij gevraagd om eens te praten over de plannen die ze heeft met haar […]

  3. […] Belangstelling Wederom net als in Bathmen en Leek was de belangstelling groot. Binnen de branche ontstaat steeds meer het besef dat een goede […]

  4. […] Wederom net als in Bathmen en Leek was de belangstelling voor de Ondernemersdag, mede georganiseerd door de Taskforce […]

Geef een reactie

