Themabijeenkomst Innofood Ontwikkelingen op verpakkingsgebied


Themabijeenkomst verpakkingsontwikkelingen Innofood
Afgelopen donderdag 9 oktober heb ik een themabijeenkomst over ontwikkelingen op verpakkingsgebied bijgewoond die georganiseerd was door Innofood. De bijeenkomst was georganiseerd bij Grolsch en als oud Grolsch medewerker was ik erg nieuwsgierig naar de nieuwe brouwerij.

Verpakkingsinnovaties
De bijeenkomst werd afgetrapt door Wouter Muller Kobold, innovatiemanager bij Grolsch en Jos Oostendorp, innovatiemanager verpakkingen bij Grolsch. Ze hebben uit de doeken gedaan hoe ze de laatste drie belangrijkste (verpakkings)innovaties hebben aangepakt: de invoering van het groene pijpje, de groene beugelfles en de ontwikkeling van Cheersch, het nieuwe zelftapsysteem. Grolsch heeft innovatie losgetrokken van de operatie en werkt volgens een aantal randvoorwaarden: ownership, commitment, integraal, open innovatie en partnership. Er wordt bij innovatietrajecten gewerkt met het stage-gate model.

Opvallend
Er waren een aantal zaken die mij zijn opgevallen en dat waren onder andere dat de invoering van een nieuwe verpakking van invloed is op de hele supply chain van leveranciers tot retourstromen. De leveranciers moesten nieuwe technieken toepassen, er moesten nieuwe kratten ontwikkeld worden, retourprocedures moesten worden aangepast. Het plopgeluid van de beugel is zelfs geperfectioneerd. Een ander opvallend aspect dat genoemd werd, was dat innovatie volgens de mensen bij Grolsch niet specifiek alleen om kennis gaat, maar vooral om goede samenwerking, enthousiasme en durf.

Packaging Design & Management
De laatste spreker was Roland ten Klooster, deeltijdhoogleraar Packaging Design & Management aan de Universiteit Twente en daarnaast heeft eigen bedrijf Plato Product Consultants dat ook actief is in de verpakkingsbranche. Roland ten Klooster stak een zeer interessant verhaal af over verpakking en alle facetten die hierbij komen kijken. Zoals al uit het verhaal van Grolsch bleek, heeft verpakking invloed op allerlei aspecten binnen en buiten het bedrijf. Opvallend is echter dat verpakking vaak niet de aandacht krijgt die het verdient en vaak heeft alleen de marketingafdeling invloed op de verpakking en wordt er bijvoorbeeld niet gedacht aan logistieke consequenties en gevolgen voor de productielijnen.

Nuchter en pragmatisch
Roland ten Klooster liet verschillende voorbeelden zien van fouten die gemaakt worden met verpakkingen en welke invloed dit heeft op een bedrijf. Opvallend om te zien, was de nuchtere en pragmatische wijze waarmee hij oplossingen voor problemen aantoonde. Hij wees nog op een handig zakboek verpakkingen dat ontwikkeld is en dezelfde functie heeft voor mensen die met verpakking te maken zoals het polytechnisch zakboek voor technici.

Verpakkingsinnovaties voor u
Verpakking is enorm belangrijk voor een product is voor veel MKB bedrijven de enige manier om te communiceren met de consument omdat andere manieren van communicatie vaak te kostbaar zijn. Vanuit Syntens denken wij graag mee over verpakkingsinnovaties. Indien nodig of gewenst kunnen er bijvoorbeeld studenten van de Universiteit Twente bij een innovatietraject betrokken om te komen tot een zo goed mogelijke verpakking.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: