Een bedrijfsplan / ondernemingsplan / businessplan schrijven?

En nu ga ik het bedrijfsplan schrijven. Dan ontstaan er grote vraagtekens. Hoe moet dat, waar haal ik informatie vandaan, waarom schrijf ik het, wat wil ik er mee bereiken, voor wie schrijf ik het?

Dit zijn enkele voorbeelden van vragen van MKB ondernemers die bij Syntens adviseurs terecht komen. Deze vragen leven bij ondernemers die starten, maar zeker ook bij ondernemers die een volgende fase ingaan met hun bedrijf. Starters vormen niet direct de Syntens doelgroep, maar hetgeen ik over ga schrijven is ook op hen van toepassing.

Structuur

Op een gegeven moment kan er bij een ondernemer de behoefte ontstaan aan meer structuur. Structuur in zijn gedachten en structuur binnen het bedrijf. Voor de ene ondernemer is dit een A4’tje met doelstellingen en voor de ander is dit een uitgebreid bedrijfsplan met alle toeters en bellen. Er wordt vaak aan mij gevraagd hoe men dat dan moet doen. Waar kan men een format vinden? Voor mijn gevoel wordt er in veel gevallen voorbij gegaan aan een aantal belangrijke vragen. Enkele van deze vragen staan in het diagram hieronder. U kunt op het plaatje klikken voor een vergroting.

Strategieontwikkeling

Ambitie

Één van de belangrijkste vragen is de persoonlijke ambities van de ondernemer of ondernemers in kwestie. Wat is je persoonlijke ambitie? Wat wil je nu zelf met of door middel van het bedrijf realiseren? Eerst zal er antwoord gegeven moeten worden op deze vraag voor er überhaupt een volgende stap gezet kan worden. Volgende stappen zijn omvatten aspecten zoals visie en missie ontwikkeling.

Visie en Missie van een bedrijf

Over visie en missie bestaan ook enorm veel vragen. Er wordt ook vaak heel vaak onnodig ingewikkeld gedaan over wat het is en hoe het geformuleerd moet worden. De visie is een formulering van het toekomstbeeld van het bedrijf en de omgeving waarin het actief is. De missie is de reden waarom het bedrijf bestaat en beschrijft het de primaire functie van het bedrijf en voor wie (de klanten) het bedrijf dit doet. Naast het feit dat een scherp geformuleerde visie en missie de ondernemer richting geven, zijn ze ook zeer belangrijk voor je personeel en klanten. De missie van Syntens: Syntens zet MKB ondernemingen aan tot succesvol innoveren, versterkt het innovatievermogen van ondernemend Nederland en levert daarmee een bijdrage aan duurzame groei.

Toegevoegde waarde

Een ander aspect dat veelal onbeantwoord blijft, is welke toegevoegde waarde een onderneming of bedrijf levert aan zijn klanten. Met toegevoegde waarde bedoel ik niet welk product of welke dienst men levert, maar welk probleem jouw bedrijf voor jouw klant oplost. Welk antwoord geef jij op die dringende vraag van jouw klant? Ik geef aan ondernemers vaak een voorbeeld om dit te illustreren. Mensen hebben geen behoefte aan een mobiele telefoon, maar hebben behoefte om te communiceren. Een bedrijf zoals Vodafone verkoopt oplossingen om te communiceren.

Gaten en boren

Probeer nu als bedrijf eens te benoemen welke behoefte jouw klant heeft. Vaak zal blijken het antwoord op deze vraag veel inzicht geeft. Een bedrijf wil geen website om de website zelf maar wil dat klanten in contact komen met zijn bedrijf of zijn producten bestellen. Men wil geen cateraar, maar iemand die alles uit handen neemt inzake eten rondom een feestje etc. Ik noem dit altijd het voorbeeld van ‘gaten en boren’ zoals ik dit weer heb van marketingexpert Jos Burgers. Mensen willen geen boor, ze willen iets ophangen en dit gebeurt meestal door een schroef in een plug te draaien die in een gat in de muur zit.

En nu aan het werk

Naast het geven van antwoorden op bovenstaande vragen, is er behoefte aan een formats die ondernemers kunnen gebruiken om een bedrijfsplan te schrijven. Hier vindt u enkele verwijzingen naar bruikbare websites.

Op de Syntens Innovatiecentrum website (www.syntens.nl) vindt u verschillende documenten en scans die u kunnen helpen bij innovatie binnen uw bedrijf. Indien gewenst komt een innovatie adviseur graag bij u op bezoek voor een oriënterend gesprek. Tijdens dit gesprek zal naar voren komen of Syntens of één van haar partners u van dienst kan zijn.

www.syntens.nl/opstellen van een ondernemingsplan

Bedrijfsplan op een bierviltje. Dit is een format dat we binnen Syntens Innovatiecentrum gebruiken om een businessplan heel compact op te stellen.

Bedrijfsplanner op BOL.com Dit boekje kan een goede leidraad vormen om een bedrijfplan te schrijven. Naast het feit dat het boekje inhoudelijk goed is zal vooral het feit dat boekje 95 pagina’s groot is veel MKB-ers met een gebrek aan tijd aanspreken.

www.kvk.nl Op de website van de Kamer van Koophandel is een ondernemingsplan te downloaden.

http://bedrijfsplan.startpagina.nl Op deze dochterpagina van startpagina.nl vind je veel verschillende bedrijfsplan links.

http://plancruncher.com/ Hoe krijg je je businessplan op 1 A4?

www.businessplanarchive.org Dit is een Engelstalig archief met heel veel voorbeelden van bedrijfsplannen.

www.enthousiasmeren.nl Een interessant artikel op een interessant weblog dat gericht is op MKB bedrijven.

www.bplans.com
Op deze website staan, net als op http://www.businessplanarchive.org voorbeelden van verschillende bedrijfsplannen.

www.score.org
Dit is een Amerikaanse organisatie die het midden en kleinbedrijf helpt. Op deze website staan onderaan de homepage verschillende onderwerpen genoemd waar een ondernemer mee te maken heeft.

www.calimeromarketing.nl Dit boek richt zich specifiek op marketing binnen kleine ondernemingen. Misschien denkt u nu, ik doe niet aan marketing. Laat ik u vertellen dat alles dat u doet om de behoefte van de klant te bevredigen onder de noemer marketing valt. Vaak wordt marketing echter verward met marketingcommunicatie. Dit is een zeer nuttig beknopt boekje voor ondernemers die meer uit hun bedrijf willen halen.

7 Reacties

  1. [...] dat vervult me wel met enige trots al ik eerlijk ben. Dit is vooral gebaseerd op een tweetal posts (post 1, post 2) die ik heb geschreven over bedrijfsplanning. Toen ik zocht op de zoektermen “format [...]

  2. De verkregen informatie is een heel hulp voor mij bij het schrijven van mijn onderneminfsplan.

  3. Hey, kwam dit tegen via google.
    Een erg fijne pagina, niet offline halen!

    • Bedankt Ivar,

      Leuk om te horen en je hoeft niet bang te zijn dat de pagina offline gehaald wordt.

      groet
      Michiel

  4. [...] berichten Een bedrijfsplan / ondernemingsplan / businessplan schrijven?OostblokOver [...]

  5. Goede, informatieve site. Geeft mij veel bruikbare dingen om mijn eigen ondernemingsplan op te stellen. Aanrader voor leken. Bedankt !

Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 1.099 andere volgers

