Free

Het free/gratis businessmodel

De schrijver van het boek the Long Tail, Chris Anderson, hoofdredacteur van het blad Wired heeft een nieuw boek geschreven, genaamd Free! Hij schrijft in dit boek over de opkomst van gratis goederen en diensten. In de podcast, waarvan u de link hier vindt, gaat hij in op dit boek en de gevolgen die gratis/free heeft op bestaande en toekomstige businessmodellen.

Wat is de invloed van gratis op bestaande business?

Steeds meer meer producten en diensten worden gratis. Deze ontwikkeling heeft grote gevolgen voor bestaande marktleiders en nieuwe toetreders. Leidende bedrijven van vandaag kunnen de verliezers zijn van morgen en omgekeerd. Kranten zoals Metro, Spits en Dag zijn hiervan goede voorbeelden en hun introductie heeft grote gevolgen gehad voor de marktleiders.

Uitermate geschikt voor de creatieve industrie

Dit boek en de podcast zijn uitermate geschikt voor mensen die actief zijn binnen de creatieve industrie in de breedste zin. Daarnaast wil ik u graag wijzen op een artikel van Kevin Belly dat zeer goed aansluit bij het boek van Chris Anderson. Klik hier voor het artikel. Daarnaast heb ik een presentatie bijgevoegd over het boek The Long Tail die ik intern heb gegeven aan collega’s.

Eén reactie

  1. […] ons was (platenlabel), beste boek (recensent, uitgever) etc. Door internet is de theorie van de Long Tail op veel gebieden gaan gelden en is er ruimte ontstaan voor veel meer dan alleen de hits. Door het […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: