Food & Beverage 2012: The Dutch perspective

Een voorproefje van wat er staat te gebeuren
De afgelopen 12 maanden heeft het Food & Beverage team van Deloitte 90 interviews wereldwijd gehouden met bestuursleden van fabrikanten en retailers in de Food & Beverage industrie. Aan de hand van deze interviews is een globaal rapport geschreven waarin de uitdagingen die de Food & Beverage industrie wereldwijd staat te wachten worden beschreven evenals strategische keuzes die zullen moeten worden gemaakt. In het rapport over de Nederlandse Food & Beverage industrie worden de belangrijkste punten uit de interviews met Nederlandse fabrikanten en retailers besproken.

Veel wereldwijde trends en ontwikkelingen gaan ook op voor de Nederlandse Food & Beverage industrie. Er zijn echter ook een aantal verschillen. Een aantal ontwikkelingen die in het Nederlandse rapport ter sprake komen.

Bierconsumptie binnenshuis
Hoewel er ook in Nederland sprake is van de internationale trend van toegenomen consumptie buitenshuis, geldt voor het consumeren van bier juist het tegenovergestelde. Uit het onderzoek komt naar voren dat binnen de Nederlandse markt de bierconsumptie thuis steeds meer toeneemt. Volgens Leon Pieters, partner bij branchegroep Consumer Business van Deloitte wordt deze verschuiving van de cateringbranche naar retail veroorzaakt door veranderingen binnen de cateringsector, waar bedrijven zich meer focussen op maaltijden. Als een gevolg daarvan neemt het aantal traditionele cafés in Nederland relatief af. Dit vormt een bedreiging voor de drankproducenten die leveren aan deze markt. Bierproducenten zoeken daarom naar nieuwe mogelijkheden om in te spelen op deze nieuwe ontwikkelingen binnen het cateringsegment.

Prijs uiteindelijk toch bepalend
Andere belangrijke trends binnen de food & beverage markt zijn biologische producten, fair-trade en ethische issues. In Nederland hebben deze kwesties echter minder invloed op de markt dan in de rest van de wereld. In een klein land als Nederland, waar de afstanden relatief kort zijn, spelen bijvoorbeeld de zogenaamde ‘food miles’ in mindere mate een rol. Wat internationaal geldt, lijkt nog meer te gelden in Nederland. Trends zijn belangrijk totdat geld, smaak of gemak in het geding komt. Vooral de prijs vormt in Nederland een bepalende factor.

Vergrijzing
De vergrijzing heeft ook invloed op de consumentenmarkt voor fabrikanten en retailers. Drankproducenten richten zich qua marketing nog steeds met name op de jongere consument en nog niet voldoende op de oudere doelgroep. Dat moet veranderen, meent Pieters. Men zal beter moeten communiceren met deze groep en moeten innoveren om tegemoet te komen aan hun behoeften. Ik heb hierover al eerder geschreven op mijn weblog. Klik op deze link voor het artikel over seniorenmarketing. Consumentensegmentatie verandert niet alleen wat betreft de leeftijd, maar ook wat betreft de ‘nieuwe Nederlanders’. Food & beverage bedrijven ontwikkelen niet voldoende brandingcampagnes specifiek gericht op opkomende consumentengroepen.

Het volledige rapport voor de Nederlandse markt kunt u hier downloaden. Het wereldwijde rapport kunt u hier downloaden.

Eén reactie

  1. […] Food & Beverage 2012: The Dutch perspective […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: