Seniorenmarketing

Senioren


Senioren vormen een enorme doelgroep, met gemiddeld veel geld te besteden en toch krijg ik sterk het gevoel dat veel bedrijven ze niet, of niet op de juiste manier benaderen. De marketing is vooral afgestemd op “jongere” mensen en dit is zichtbaar in de gehele marketingmix.

Zelf ouder zijn ervaren


Enige tijd terug heb ik ervaren hoe het voor senioren voelt om verschillende producten te openen. Tijdens een bezoek bij Nutrim, onderdeel van de universiteit van Maastricht, kreeg ik tijdens als een paar stoffen handschoenen aan en aan de bovenkant van elke vinger werd een roerstaafje geschoven. De bedoeling was om jonge mensen, zoals ikzelf te laten voelen hoe het is om als oudere bepaalde verpakkingen te openen. Daarna mocht ik mij uitleven op koffiecupjes, blisterverpakkingen en andersoortige verpakkingen. Hierdoor werd ik met mijn neus op het feit gedrukt dat er bij het design van veel producten geen rekening gehouden wordt dat iedereen het kan gebruiken. Krijgt u allemaal de pot met appelmoes open of moet deze onder de kraan gehouden worden, of slaat u, net als veel ouderen ook een gat in het deksel met hamer en spijker?

Geld, maar geen aandacht


Nederland telt vijf miljoen vijftigplussers en elk jaar komen er honderdduizend bij. Hun vermogen is bijna twee keer zo hoog als dat van een gemiddeld gezin. Ook groeit hun netto besteedbaar inkomen vaak omdat de kinderen het huis uit gaan. Het is een paradox van de markt: de koopkrachtigste groep – de vijftigplussers – krijgt de minste aandacht. Ouder worden is nog steeds moeilijk. Ondanks alle publiciteit over vergrijzing willen ondernemers er maar niet op anticiperen. Te vaak laten ze de oudere consument links liggen.

Silver Market


De Angelsaksische wereld loopt voorop wat aandacht voor de ’Silver Market’ – met niet alleen zilveren haar, maar ook met zilver om te besteden – betreft. In Nederland worden vijftigplussers daarentegen nog steeds vooral als afnemers van hulpmiddelen en prothesen gezien. Een idee dat haaks op de realiteit staat. Vijftigplussers zijn niet alleen koopkrachtig maar langer dan ooit tevoren ook fit en gezond enn zijn in de regel langer dan twintig jaar gretige afnemers van andere producten en diensten dan prothesen en rollators.

Dé vijftigplusser bestaat niet


Jonge kinderen bijvoorbeeld vormen over het algemeen een homogene groep. Ze hebben de dezelfde interesses. Maar naarmate mensen ouder worden, verandert dat; hun interesses worden meer divers. Dat komt door de levenservaring die ze opdoen en met smaken die zich ontwikkelen. Daarnaast wijzigt het tijdsbeeld waarin de vijftigplussers leven, waardoor er een ander gedrag kan ontstaan. Immers, in de meeste gevallen gaan eerst de kinderen het huis uit, dan volgt vaak het stoppen met werken waarna veel mensen opa of oma worden. Vervolgens doet zicht een andere levensstijl aan te meten als gevolg van deze ontwikkelingen. 47% van de nieuwe auto’s wordt verkocht aan 55-plussers. Als er één categorie mensen uitermate verschillende van samenstelling is, dan zijn dat de vijftigplussers.

Ook virtueel / digitaal wordt te weinig rekening gehouden met ouderen


Van de 50-64 jarigen beschikte in 2005 al 84% over een computer en 77% over een internetverbinding. Daarmee liepen zij niet meer achter op jongere leeftijdsgroepen. Van de 65-74 jarigen bezat 54% een pc en 42% internet en van de 75-plussers bezat 24% een computer en 18% internet. Mannen en hoger opgeleide senioren bezitten vaker een pc en internet dan vrouwen en lager opgeleiden, maar dit verschil is de afgelopen jaren kleiner geworden. Bezit staat overigens niet gelijk aan daadwerkelijk gebruik: naarmate de senior ouder is, staat de computer vaker werkeloos in huis.
Als er dan gekeken wordt naar websites van bedrijven en instellingen dan valt op dat net als in de echte wereld, er maar weinig zijn die rekening houden met oudere bezoekers.

Top 10 van ergernissen


Ik heb een top 10 van ergernissen van 50 plussers gevonden op de website van Booming Experience.

  1. Moeilijk leesbare tekst op verpakkingen.
  2. Slechte service in winkels en bij instanties.
  3. Rommelige schappen in de warenhuizen.
  4. Advertenties waarin vijftigplussers worden afgebeeld als fossielen.
  5. Er zijn geen leuke films!
  6. Onbegrijpelijke gebruiksaanwijzingen.
  7. Keiharde rotmuziek in publieke ruimtes,winkelcentra en restaurants.
  8. Onkundig en te jong bedienend personeel.
  9. Onmogelijk los te krijgen winkelkarretjes.
  10. Smalle gangpaden in veel winkels.

Aanpassingen voor ouderen zijn interessant voor iedere consument


Veel van de genoemde ergernissen zijn niet alleen van toepassing op ouderen. Als jonge papa heb ik nu ook ervaring met een kinderwagen in de Kruidvat waar je continu op het point of sale materiaal knalt en ik wordt in veel winkels ook niet enthousiast van de muziek of de onkunde van het personeel. Het voorzien in de wensen en behoeften van oudere consumenten, levert ook bij de jongere groep het nodige op. Graag staat Syntens u terzijde om deze marktkans te benutten. Indien u geinteresseerd bent in wat Syntens voor u kan betekenen, vindt u hier mijn contactgegevens.

Interessante links inzake seniorenmarketing en silver marketing


Ik heb een aantal links verzameld die geinteresseerde ondernemers een stap verder kunnen helpen.

Syntens specialist inzake ouderen en beleving van voeding: Manon de Wolf

Belangenorganisaties
50+ Expertisecentrum
Vlaams Netwerk voor Babyboomer Services
Nederlands Platform Ouderen en Europa
Anton Jurgens Institute

Ouderen en internet
Sociaal Cultureel Planbureau
Seniorweb
Marketingfacts
Usarchy

Adviesbureaus
Booming Experience
In The Field
Pro Aging
Rijp

Weblog
Mokkamarketing

Seniorenmarketing boek

5 Reacties

  1. Dag Michiel,

    heb zojuist met veel interesse je weblog gelezen en met name je bijdrage over seniorenmarketing. Zag dat je helaas ons bureau Rijp als adviesbureau vergeten bent te noemen. Het is goed dat mensen zoals jij, die zich bezig houden met innovatie, vanuit Syntens ook de ouderenmarkt duiden als ontwikkel en landingsgebied voor nieuwe producten, diensten en voorzieningen. Ik sluit me helemaal aan bij je constatering dat veel aanbieders en ondernemers nog niet weten hoe deze markt te benaderen. De marketing en communicatie naar deze groep is saai, eenzijdig en vol met zwart/wit beeldvorming. Je bent of zeer vitaal of erg zorgbehoevend. Een middenweg lijkt er volgens de meeste aanbieders niet te zijn. Dat is een kwestie van beeldvorming die niet overeen komt met de werkelijkheid.
    Je hebt het ook over het veranderde tijdsbeeld waarin de ouderen terechtkomen. Zelf spreek ik liever over de 3e levensfase waarin men komt; kinderen het huis uit, pensioenering, hypotheek afgelost, meer vrije tijd, et cetera. Dit is een fase die nu veel langer duurt dan vroeger. Verbeterde gezondheidszorg en welzijn zorgen ervoor dat de mensen steeds langer gezonde en vitaal blijven en langer van het leven kunnen genieten. Pas op gemiddeld latere leeftijd worden de mensen ernstig zorgbehoevend en komen in de 4e levensfase waarin men uiteindelijk overlijd. Voor die lange levensperiode, vanaf de 3e levensfase, beter nog vanaf het moment dat het al ouder zijn een belangrijke factor begint te worden zijn er legio kansen voor ondernemers, non-profit organisaties en overheid om met innovatieve concepten voor producten, diensten en voorzieningen in te spelen op de groeiende markt van (toekomstige)ouderen.
    Zelf ben ik sedert oktober 2006 met het adviesbureau Rijp (www.rijp.info) actief in de markt van ouderen. Als eerste bureau in Nederland hebben we onze focus gezet op concepten en innovatie als bron voor goede seniorenmarketing en communicatie. Daarnaast werken we met het nieuwe generatiemarketing als instrument om de achtergronden, de waarden en het handelen van ouderen te verklaren en met creatieve communicatie te beïnvloeden. Mocht je daarover meer willen weten dan hoor ik dat graag.

    met vriendelijke groet,

    Herbert Driessen
    http://www.rijp.info

  2. […] te komen aan hun behoeften. Ik heb hierover al eerder geschreven op mijn weblog. Klik op deze link voor het artikel over seniorenmarketing. Consumentensegmentatie verandert niet alleen wat betreft […]

  3. dank u dit waardevolle artikel, heb ik echt nodig voor deze week de presentatie.

  4. Ook ik heb informatie uit uw artikel gebruikt voor een presentatie over de Aow in de toekomst (mogelijkheden etc.) Goed artikel. Gr, Jan

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: