Bedrijf in Balans / Tel uit je Winst

Simulatiegame over financiële verslaglegging
Enige tijd terug vond het Saganet-seminar plaats (www.saganet.nl). Hier presenteerde universitair hoofddocent van de VU Fons Vernooij het spel Bedrijf in Balans (gevorderden) en het spel Tel uit je Winst (beginners). Het betreft een simulatiegame over financiële verslaglegging die in het onderwijs wordt gebruikt. In het spel staan de spelers aan het hoofd van een virtuele handelsonderneming. Zie hier voor de presentatie met veel screenshots.

Gaming in action
Dit is een uitgelezen voorbeeld hoe gaming ingezet kan worden om mensen iets te leren. Als ik naar mijzelf kijk, was ik nooit een ster in bedrijfsadministratie. Vooral het feit dat het allemaal saai papier was, droeg niet bij aan mijn voorkeur voor het vak. Als ik dan zo een game format zie spreekt mij dit sterk aan en denk ik dat ook mensen en bedrijven die weinig met deze materie hebben, zo veel kennis op kunnen doen, die noodzakelijk is bij het runnen van een bedrijf.

Meer informatie
Zie ook: www.game-bedrijf-in-balans.nl en www.game-tel-uit-je-winst.nl. Dhr. Vernooij ziet mogelijkheden om de game ook in het bedrijfsleven te spelen. Het bedrijf Rematch (www.rematch-il.nl) doet de exploitatie en denkt vooral aan startende ondernemers.

Geef een reactie

