Sociale Innovatie

Van hard naar zacht
De term sociale innovatie wordt meer en meer gebruikt in innovatieland. Deze term wordt steeds meer algemeen goed bij wetenschappers, politici en innovatie advies organisaties. Binnen het MKB is deze term echter nog niet echt ingeburgerd. Daar wordt onder sociale innovatie vaak “ondernemerschap” verstaan. Het is zodoende zaak, dat als een MKB ondernemer, de term sociale innovatie hoort, zijn of haar oren spitst en kijkt of hetgeen, hij of zij hoort, leest of ziet, van waarde kan zijn voor de organisatie. Binnen Syntens hanteren wij met betrekking tot innovatie een percentage van 80% dat te maken heeft met “zachte” aspecten van innovatie en in 20% van innovatietrajecten gaat het puur om techniek.

Sociale innovatie volgens Wikipedia:
Sociale innovatie is een vernieuwing van de wijze waarop het werk in ondernemingen is georganiseerd, en wel op een zodanige wijze dat zowel arbeidsproductiviteit als kwaliteit van de arbeid daarmee gebaat zijn. De term sociale innovatie is geïntroduceerd om onderscheid te maken met het traditionele begrip innovatie, waarmee meestal technologische innovatie wordt bedoeld. Hoewel de term sociale innovatie meer is ingeburgerd, dekt het begrip innovatief organiseren waarschijnlijk beter de lading.

Mens centraal
Het verschil tussen het traditionele denken over innovatie en sociale innovatie is dat de laatste stroming de mens in het centrum van de vernieuwing stelt. Dit in tegenstelling tot de mainstream innovatieliteratuur, waarbij het vaak gaat om technologische vooruitgang (zoals het ontwikkelen van nieuwe producten, diensten en processen). De stelling die sociale innovatie feitelijk poneert is dat door investeringen in mensen en de manier waarop zij samenwerken, gunstige voorwaarden worden gecreëerd waarin innovaties en prestatieverbeteringen sneller tot stand komen. Hiermee wordt – vaak impliciet – teruggegrepen naar theorie en concepten rondom de lerende organisatie en strategisch HRM.

Vanuit sociale innovatie naar technologische innovatie
Volgens Henk Volberda, een autoriteit op het gebied van onderzoek naar innovatie, is het een wijdverbreid misverstand dat radicale innovaties met name ontstaan als er technologische ontwikkeling plaatsvindt. Sociale innovatie zoals nieuwe werkvormen, nieuwe organisatiemodellen en nieuwe methoden van leidinggeven, is veel belangrijker. Zonder deze processen hebben technologische vernieuwingen geen succes. Het is dus vooral zaak dat het management van organisaties zich hiervan bewust is. Dus minder aandacht voor de kwartaalcijfers, en meer aandacht voor strategisch leiderschap.

Nimby (not in my back yard/niet in mijn achtertuin)
Een MKB-er zal nu misschien denken dat dit alleen geldt voor grote bedrijven en dat is nu juist niet het geval. Verschillende van deze regels kunnen ook toegepast worden binnen het MKB, maar het toverwoord is organiseren. Je zult dit moeten organiseren en hiervoor structureel tijd moeten inruimen. Stel je voor je hebt een bedrijf dat sterk intern gericht is, weinig nieuwe producten lanceert en opeens door de markt gedwongen wordt om nieuwe producten te introduceren. Dan klopt een ondernemer bij mij aan en geeft aan dat hij of zij wil innoveren, er moeten nieuwe producten komen. Dit zal niet van de een op de andere dag gerealiseerd worden. Dan dient het bedrijf zich te herorienteren, visie te ontwikkelen, een duidelijk missie te formuleren om vandaar uit een strategie te ontvouwen.

Google en 3M
Goede voorbeeldbedrijven op het vlak van sociale innovatie zijn onder andere Google en 3M. Zij reserveren tijd voor hun medewerkers om nieuwe producten en diensten te creeren. Er is een cultuur geschapen en er zijn faciliteiten beschikbaar om daadwerkelijk tot innovaties te komen. Nieuwe mensen die binnenkomen bij deze bedrijven moeten bij het DNA van deze bedrijven passen. Op deze wijze wordt de innovatieve cultuur verder versterkt en onderaan de streep resulteert dit in meer nieuwe producten en diensten.  Als je op deze link klikt vind je de 7 richtlijnen van 3M.

9 richtlijnen inzake innovatie binnen Google
1. Ideas come from everywhere, Google verwacht dat iedereen mee innoveert zelfs de financiële afdeling.
2. Share everything you can, Ieder project, deadline, nieuws binnen Google is toegankelijk via een hypermodern Intranet.
3. You are briljant, we’re hiring, binnen Google is intelligentie en creativiteit belangrijker dan ervaring!!!! Deze moeten veel HRM-afdelingen in hun oren knopen!!
4. A license to purchase dreams, werknemers krijgen 1 dag per week om over innovatie na te denken.
5. Innovation, not instant perfection, Google lanceert nieuwe diensten in een vroeg stadium en vanuit kleine stappen.
6. Don’t politic, use data, Reduceer de gedachte van wat je leuk lijkt maar onderbouw met cijfers.
7. Creativity loves restraint, werk vanuit een visie, geef mensen een deadline en regels om er te komen. Mensen hebben een doel/droom nodig!
8. Worry about usage and users, not money! Google richt zich op het aanbieden van eenvoudige en laagdrempelige diensten. Het geld volgt vanzelf.
9. Don’t kill projects, morph them! Ieder project heeft wel iets herbruikbaars. Doe dat zo is geen enkel project waardeloos of mislukt.

Interessante sites inzake sociale innovatie
www.syntens.nl
www.socialeinnovatie.com
www.ncsi.nl
www.awvn.nl

p.s. Ik las zojuist even in Tijdschrift voor Marketing, omdat mijn laptop weer eens vastliep, over sociale innovatie, zelfs marketeers zijn er mee bezig!

Eén reactie

  1. […] informatie over sociale innovatie kunt u vinden in een artikel dat ik geschreven heb over sociale innovatie. Wat heb ik toch een leuk werk en wat kom ik toch bij […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: