Chief Carbon Officer

Chief Carbon Officer
Enige tijd terug heb ik een post geschreven over carbon footprint. Nu lees in zojuist op Nuzakelijk.nl een heel interessant schrijven over de Chief Carbon Officer geschreven door Hans Schoolderman van PWC.

Emissiehandelssysteem
De Wereldbank melde onlangs dat de wereldwijde CO2-markt het afgelopen jaar gegroeid is naar ruim 60 miljard euro. In het Europese emissiehandelssysteem wordt een ton CO2 momenteel verhandeld voor ruim 25 Euro. Ook in de rest van de wereld zit men niet stil. Australië bereidt de invoering van een CO2-handelssysteem voor. Dat moet in 2010 van start gaan. De presidentskandidaten Obama en McCain hebben klimaatverandering hoog op hun politieke agenda staan.

Reputatie
Klimaat wordt allang niet meer gezien als alleen maar een milieu-issue. Bedrijven die vooroplopen, weten dat anticiperen op klimaatverandering andere bedrijfsdoelen ondersteunt. Denk bijvoorbeeld aan verdergaande energie-efficiency, maatschappelijk verantwoord ondernemen, innovatie, marktleiderschap en reputatie.

Kortom, het devies luidt: wees voorbereid. Weet welke kansen en bedreigingen klimaatverandering voor uw onderneming biedt en maak het integraal onderdeel van uw bedrijfsstrategie. Duurzame verankering van klimaatverandering kan alleen succesvol zijn wanneer direct wordt aangehaakt bij uw bedrijfsstrategie en bedrijfscultuur.

Functieomschrijving
De advertentie voor de vacature chief carbon officer is nog niet geplaatst, maar het zal niet lang meer duren voor dat de eerste ‘CCO’ wordt aangesteld. CFO Europe Magazine spreekt zelfs al over een verwacht tekort aan voldoende experts.

Het takenpakket van de nieuwe chief carbon officer omvat onder andere het uitvoeren van de review van de bedrijfsstrategie op klimaatverandering, opstellen van een corporate statement over de klimaatstrategie, opstellen van een carbon footprint en hierover rapporteren, , inventariseren van emissie reducerende projecten en compensatiemogelijkheden, opstellen van CO2-emissieprojecties en formuleren van doelstellingen om toekomstige emissies te beheersen en te reduceren en voorstellen voorbereiden om CO2-doelstellingen onderdeel van de beloningssystematiek te maken.

Veranderende wijze van zakendoen
Klimaatverandering gaat verder dan alleen risicomanagement. Klimaat verandert de manier waarop bedrijven zaken doen. Bedrijven die hierop actief inspelen, zullen tot de winnaars van de toekomst behoren. Binnen het MKB is er geen CEO, laat staan een CCO, maar deze ontwikkeling zal ook zijn uitwerking hebben op het MKB, net zoals maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) niet alleen zijn invloed had en heeft in het grootbedrijf, maar ook binnen het MKB. Het is aan de MKB ondernemers om de handschoen op te pakken, vooral voordat u verplicht wordt om hem op te pakken.

Ik ben nieuwsgierig of het met de CCO net als de Chief Marketing Officer (CMO) gaat of mag de CCO na de hype wel in de boardroom blijven zitten?

Eén reactie

  1. […] mijn weblog ben ik al eerder ingegaan op onderwerpen (Groente en Fruitkalender, Carbon Footprint, Chief Carbon Officer) die samenhangen met CO2 uitstoot, een onderdeel dat je onder de P van Planet kunt scharen van […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: