Trends van Tokio tot Parijs

Syntens, uw reisgenoot
In de vorige column schreef mijn collega Jan Willem Bot over de reis die Syntens 10 tot en met 15 maart samen met een aantal klanten heeft gemaakt naar onder andere de Foodex beurs in Tokio.
De deelnemers varieerden van een aspergekweker tot banketbakkerij, van verpakkingsontwerpbureau p class=”MsoNormal”tot chocoladeproducent. Er was meer dan voldoende mogelijkheid tot inspiratie in Japan. Asperges per drie stuks verpakt met een mooi strikje eromheen. Vis verser dan vers en in meer variëteiten te krijgen dan een gemiddelde Europeaan zich voor kan stellen. Verpakkingen om van te smullen en een enorme hoeveelheid producten met hierin blauwe bessen verwerkt waar de meegereisde blauwebessenteler alleen maar van kon dromen. Ook werd er tijdens de reis door 500 mensen intensief meegereisd via het internet. Meer over de reis kunt u onder andere lezen op http://www.syntens.nl/japan.

Onverwacht resultaat
Voorafgaande aan de Japan reis hadden we verschillende doelen benoemd, die we graag wilden realiseren. Het mooiste resultaat was voor aanvang van de reis niet in kaart gebracht en dat was de onderlinge interactie die ontstond tussen de verschillende deelnemers. De diversiteit aan deelnemers en de duur van de reis maakt dat men elkaar goed leerde kennen en de reis heeft geresulteerd in intensieve contacten en nieuwe samenwerkingsverbanden.

Er is een gezegde “op de kloosters reizen”. Dit gezegde houdt in altijd bij vrienden of kennissen logeren. Als u wilt innoveren zult u niet altijd op de kloosters moeten reizen, maar eens op bezoek gaan bij iemand die u nog niet kent. Enkele voorbeelden van nieuwe samenwerkingen, die ontstaan zijn tijdens en na de Japan trendtour zijn een bakker die een extrusie apparaat koopt van een chocoladeproducent en diezelfde chocoladeproducent die blauwe bessen in zijn producten gaat verwerken.

Innoveren lijkt op reizen
Japanners kunnen zich verliezen in het middel. Een Japans gezegde luidt: Het doel van het reizen ligt niet in het doel maar in het reizen. Dit gezegde staat haaks op mijn visie op innoveren. Innoveren is geen doel op zich, maar een belangrijk middel om het doel te bereiken, zoals marktleiderschap, marktaandeel of een bepaalde omzet. Syntens komt graag bij u langs om te horen welke doelen u heeft en wij kunnen helpen bij de innovaties om dit doel te bereiken. Voor een beetje innovatie inspiratie wil ik u graag wijzen op de weblogs http://www.zestz.nl en http://www.talkinfood.nl.

Als Syntens zijn wij het reisbureau, reisbegeleider, reisgenoot en brengen wij u in contact met andere interessante reizigers tijdens businesstrip, bijeenkomst of adviestraject. 19 tot en met 23 oktober organiseert Syntens een reis naar de SIAL in Parijs. Een reisvan duizend mijlen begint met een enkele stap. Reist u met ons mee?

Michiel Verheij
Innovatieadviseur
mlv@syntens.nl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: