Synergie tussen technologische en sociale innovatie in het MKB

Aanleiding
Uit onderzoek blijkt dat meer dan 70% van de veranderprojecten in organisaties vertragen of mislukken en bijna 90% van alle productinnovaties niet succesvol zijn. Oorzaak: te eenzijdige focus op de technologische aspecten. Te weinig aandacht voor de kritische factoren die innovatie tot een mislukking of succes maken: de rol van de ondernemer, de onderneming en de omgeving. Oftwel: sociale innovatie.

Wat is Sociale Innovatie
Sociale innovatie is de vernieuwing op het gebied van strategie, kennisnetwerk, innovatiecultuur, middelen, structuur en de rol van de ondernemer, die randvoorwaardelijk noodzakelijk is om een product-, proces- of dienstvernieuwing te realiseren.

Noodzaak
Het belang van organisatieontwikkeling en marktontwikkeling voor de groei en continuïteit van de Nederlandse economie wordt onderschat. Er is een aanpak vereist waarin kennis van strategie, organisatie, processen en techniek verenigd worden. Uit onderzoek blijkt dat factoren als deze het succes of mislukken bepalen. Het innovatievermogen bepaalt het succes van een innovatie, niet de techniek. Het gaat hierbij om vernieuwing op het gebied van strategie, kennisnetwerk, innovatiecultuur, structuur, middelen en de rol van de ondernemer. Essentiële randvoorwaarde hierbij is de ambitie van de ondernemer.

Doelstelling
Hoe vergroot je de slaagkans van veranderprojecten en productinnovaties? Uitgangspunt: Om duurzame groei te realiseren dient het innovatievermogen van het MKB te worden versterkt waardoor de slaagkans van (technologische) innovaties wordt vergroot. Zoals gezegd: het begint met ambitie van de ondernemer. Sociale innovatie richt zich met name op de ontwikkeling van de volgende aspecten:

  • Innovatieambitie en strategie: de richting (wat wil de ondernemer bereiken) en de kracht (wat heeft hij er voor over om het te bereiken) en het commitment (dit onderscheidt de onderneming ook van bedrijven die andere ambities heeft, zoals ‘goed ondernemerschap’, continuïteit of een ideëel doel);
  • De ondernemer: leiderschap, zijn rollen (ondernemer / innovator / manager), sturen in een innovatieve organisatie, communiceren van visie, missie en strategie.
  • De onderneming: flexibel organiseren, cultuurontwikkeling, competentietontwikkeling, kennismanagement (bijblijven, benutten en uitnutten), samenwerken, teamwork, win-win voor individu en bedrijf.
  • De omgeving: De marktmogelijkheden, aan de (latente) vraag voldoen, strategisch samenwerken.

Aanbod Syntens voor MKB ondernemers:

  • Bewust te maken van het belang van innovatiemanagement om te komen tot succesvolle innovaties.
  • Inzicht te geven in hun eigen specifieke kansen en mogelijkheden om sturing te geven aan het innovatieproces en innovatieontwikkeling (van stagnatie naar veranderingsbereidheid).
  • Ondersteunen bij het uitvoeren van acties en leren van nieuwe vaardigheden om de structurele aanpak en aansturing te kunnen realiseren.

Bovenstaande moet uiteindelijk leiden tot verhoging van het innovatievermogen van de onderneming.

Interessante sociale innovatielinks:

Syntens
Wikipedia
Nederlands Centrum voor Sociale Innovatie
Rapport van Eiffel



Voeg dit artikel toe aan MSN Reporter

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: