Kennis

Guruscan
Vandaag heb ik met een tweetal bedrijven om tafel gezeten wiens kernactiviteit om kennis draait. Het eerste bedrijf Guruscan (www.guruscan.nl) is een bedrijf dat producten en diensten aanbiedt om kennis binnen grotere (decentrale) bedrijven in kaart brengt. Ik heb daar gesproken met Dion Slijp en Bart Verheijen. Om kennis in te kunnen zetten moet zichtbaar gemaakt worden wie welke kennis heeft. Er is vaak veel meer in huis dan bekend is. In tegenstelling tot veel bestaande oplossingen maakt dit bedrijf gebruik van e-mail om kennis van medewerkers binnen bedrijven in kaart te brengen. Er hoeven zodoende weinig tot geen extra acties uitgevoerd te worden door het personeel.

Sneeuwbaleffect
Het systeem werkt als een sneeuwbal. Medewerkers wijzen zelf specialisten in een bepaald kennisgebied aan. Deze specialisten, vereerd door de erkenning, wijzen vervolgens weer andere specialisten aan, enzovoort. Dit lijkt op referral marketing (http://en.wikipedia.org/wiki/Referral_marketing). Daarnaast geeft iedereen zelf zijn eigen kennisniveau op het gebied aan. Dit heeft als voordeel dat medewerkers hier altijd op aangesproken kunnen worden. Het systeem werkt op basis van e-mail waardoor het extreem laagdrempelig is.

Gouden Gids
Zo creëert het systeem snel een beeld van verschillende kennisgebieden en verspreiding van kennis in de organisatie. Dit resulteert in een soort Gouden Gids, waarin medewerkers makkelijk de juiste persoon voor het antwoord op hun vraag kunnen vinden. Ook kunnen op basis van de gegevens waardevolle HRM rapporten worden gegenereerd. Eén van de mogelijkheden is het uitvoeren van een analyse van de verhouding tussen specialisten en generalisten in uw organisatie.

Battle of Concepts
Ik heb vandaag ook gesproken met Ellen Dekkers van het bedrijf Battle of Concepts. Dit bedrijf maakt gebruik van kennis die aanwezig is binnen hogescholen en universiteiten. Op www.battleofconcepts.nl gaan bedrijven en overheidsinstanties op zoek naar innovatieve ideeën en creatieve oplossingen voor allerlei soorten vraagstukken. Naast grote bedrijven, is dit bedrijf ook zeer interessant voor MKB bedrijven. Een bedrijf legt een vraagstuk voor en studenten kunnen hierop reageren met voorstellen. Bijvoorbeeld nieuwe ideeën voor een marketingcampagne of een oplossingen voor een maatschappelijk vraagstuk. Battle of Concepts is exclusief voor studenten (HBO of WO) of Young Professionals (afgestudeerd HBO/WO) t/m 30 jaar.

Wat is een Battle?
Een ‘Battle’ is een vraagstuk van een bedrijf of overheidsinstantie. Studenten en Young Professionals strijden in een Battle om het beste idee en/of oplossing. Deelnemers kunnen met hun ideeën prijzengeld winnen. Deelname is gratis en kan gewoon vanachter de computer. Deelnemers sturen hun ideeën/oplossingen naar Battle of Concepts in de vorm van een ‘concept’. Een concept is een korte beschrijving van een idee of oplossing. Battle of Concepts stuurt het concept, anoniem en zonder in te zien, door naar de organisatie die de Battle heeft uitgeschreven. Het bedrijf kiest vervolgens de 20 beste concepten uit. De deelnemers achter deze concepten winnen prijzengeld én verdienen punten voor de Battle Ranking. Het totale prijzengeld kan per Battle variëren van € 2.500 tot € 10.000 en wordt verdeeld volgens een standaard verdeelsleutel.

Na elke Battle wordt het resultaat automatisch verwerkt in een Battle CV. Hierin staat o.a. aan welke Battles een deelnemer heeft meegedaan en hoe hierop gescoord is. Naast het feit dat bedrijven op deze wijze relatief goedkoop gebruik kunnen maken van de kennis van de massa, kan het daarnaast ook een interessante tool zijn om in aanraking te komen met talent.

Overeenkomst tussen deze ondernemingen
Twee compleet verschillende bedrijven, maar actief op het terrein van kennis. Het eerste bedrijf wil binnen de organisatie reeds aanwezige kennis in kaart brengen en het tweede bedrijf wil kennis, die niet binnen het bedrijf aanwezig is, op een open source achtige wijze binnen het bedrijf zien te krijgen. Beiden zijn goede voorbeelden van innovatieve MKB ondernemingen die inspelen op het steeds grotere belang van kennis binnen onze economie.

2 Reacties

  1. […] en lifestyle. Ze werken onder andere voor Google maar ook voor MKB bedrijven zoals Battle of Concepts, waar ik in het verleden al eens mee om tafel heb gezeten. Al lopende door het gave kantoor van […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: